BEFORE YOU WERE “MOMMY”

Ladies, there will come a day when your husband walks in the door and you do not turn around. You will be preoccupied with filling up sippy cups and wiping booties. You will shout over the running bath water, “Hey! Glad you’re home.” But it won’t mean what it used to mean. It won’t be full of eager anticipation to spend time together. It will be full of expectations to aid in the demands of the family. “Glad you’re home,” will more properly translate, “Thank God for two extra hands to help me.” And “Praise the Lord I might get five minutes alone.”

Ladies, there will come a day when you spend every last ounce of yourselves on your children. The demands of life and the babies will come before any other priority. What little of yourself you have left at the end of the day will be used to crawl into bed before someone is awake to need you again. The thought of doing anything else after the children are asleep will sound impossible and your handsome husband’s happy smile had better mean he is willing to get up with the baby and nothing more. 

The husband that once completed your heart will be just one more person who needs you. The charming things that you fell for will go unnoticed. The daily grind will become expected.

Men, there will come a time when that beautiful bride sitting next to you hasn’t showered in days. She will be at her wit’s end wearing other people’s food and poop on her clothing. She will need to hear that she is beautiful, but she won’t listen to you. She will need to know that she is still lovable, but she won’t want you near her. When you arrive home after meeting the demands of work, you will be expected to meet the demands of your family. Your wife will hear none of your exhaustion, and you will see none of hers.

Men, you will call home to ask a quick question and anticipate a two-minute conversation. Half of it will be spent listening to your wife talk to your kids. As a matter of fact, you will make it no more than a few sentences in to any conversation ever before your wife spurts out direction to your children.“Don’t climb that!” or “Don’t sit on your sister!” You will become accustomed to these outbursts, but you will forget that there was ever a time when you had her full attention.

But Ladies, when Mommy becomes your name, remember this man. Remember that you are his wife. Remember how much you love and appreciate him in this moment. Remember his dedication to your family. Remember his love and devotion to you. And then, when the days are long and you need a break, fall into his arms.

Men, remember your bride. The care and love that she has given you will soon be spilled over to your children. Her love for you will not change. Give her the grace to be enough even when she doesn’t feel like it. Remember when your days are long, hers are too. Remember her. Fall in love with her again.

Remember each other. Remember the two that made the family. Let the Lord lead you both together. Because when the days are endless and the hours short, it will only be His love who keeps you together. It will only be His mercy that gently guides your hearts as one. Hold tightly to one another, and even more tightly to the Lord. There is no greater adventure for you to experience and no greater gift than to walk through parenthood with your best friend.  You are a team. Every single day.

quoted from scissortail silk ..beautiful!

How to handle

Rentetan peristiwa seorang guru lelaki mengamuk membelasah empat pelajar di Sitiawan,Perak. Hari ini admin nak berkongsi sedikit tips mengajar di ‘kelas hujung’ turun temurun dari rakan-rakan guru sinior (ada yang sudah berpencen) buat rakan-rakan guru berdasarkan masalah yang lazim dihadapi.

1. Pelajar tak bawa pensel.
Guru sentiasa bawa pensel lebih dalam kuantiti 5-10 batang di dalam bekas pensel untuk diberi pinjam kepada pelajar. Selesai masalah kita.

2. Pelajar tak bawa buku.
Guru sentiasa bawa kertas A4 dalam kuantiti 5-10 helai diselit bersama rancangan mengajar, selesai masalah kita.

3. Pelajar keluar kelas sesuka hati.
Guru jangan tinggalkan kelas terlalu kerap, atau terlewat masuk atau terawal keluar. Pelajar belajar dari apa yang mereka lihat. Jadi ketegasan perlu untuk membezakan anda sekarang berada ‘di rumah’ atau ‘di sekolah’. Setiap tempat ada peraturannya.

4. Pelajar tendang meja.
Guru boleh ambil meja pelajar tersebut dan letakkan di depan kelas, pastikan pelajar tersebut tahu kegunaan meja untuk menulis bukan untuk ditendang. Bayangkan bila hanya seorang yang hanya ada kerusi tapi tidak ada meja di dalam kelas sudah pasti perkara ini tidak akan berulang.

5. Pelajar bising.
Wujudkan PDP yang ‘Bising’, seperti nyanyian, aktiviti berkumpulan atau jeritan fakta yang akan mengengelamkan bising yang tidak baik tersebut. Kita wujudkan bising yang baik dalam kelas. 

6. Pelajar tak hormat guru.
Guru boleh telefon Ibu Bapa pelajar untuk maklumkan sikap anak mereka yang tidak menghormati guru. Hormat ini adalah subjektif yang sebenarnya bermula diajar dari rumah, bukannya di sekolah. Sebelum menghormati orang lain, orang pertama yang kita hormat adalah kedua ibu bapa dan saudara mara. Seperti budaya salam kanak-kanak yang perlu disuruh di usia kecil. Itu adalah didikan awal, jika tidak diajar sampai besar mereka tidak tahu menghormati orang lain.

7. Pelajar tak peduli kata-kata guru.
Guru tidak perlu peduli dengan kata-kata pelajar tersebut, setiap pelajar akan ‘terasa hati’ apabila guru tidak mahu bercakap atau menjawab soalannya. Harus ditegaskan, kalau apa yang cikgu cakap kamu tidak peduli, cikgu juga tidak akan peduli dengan apa yang kamu cakap. Jadi selepas itu semua akan peduli dengan apa yang cikgu cakap. Sekadar makluman dan pastinya tidak sampai ke tahap tindakan.

 

excerpt from Kelab Guru Malaysia fb page

Cara solat khas untuk wanita

Image

Cara solat khas untuk wanita

“Biar susah sekarang, jangan susah di alam baqa’”

Sebuah artikel khusus dipinjam untuk tatapan para muslimah dan mukminah. Walaupun penulis asalnya tidak dapat dikenalpasti namun mudah- mudahan banyak darinya dapat kita jadikan pedoman dalam memperbaiki diri insha ALLAH.

Selamat menimba ilmu..

Baiki cara solat khas untuk perempuan. Ingatlah.. Pertama sekali yg akan dihisab di akhirat kelak ialah solat kita.

Kaum lelaki tolong forwardkan pada kawan2 perempuan anda dan isteri.

Ilmu yang terlalu bernilai, rugi kalau tak dikongsi bersama. Topik adalah mengenai adab2 solat. Bila pergi solat di tempat awam, lihat macam2 gaya org dirikan solat, baru kini timbul kesedaran utk kongsi cara betul solat bagi muslimah agar solat kita berkualiti.

Bagaimana solat yg tidak berkualiti diterima Allah…umur dah lanjut macam ni pun solat masih di peringkat mediocre, itu pun kalau boleh di kategorikan begitu. Secara ringkasnya, sebelum memulakan solat, kita dicadangkan mengambil masa 2 minit untuk “menyediakan diri” sblm menghadap Yg Esa.

2 perkara yg elok dilakukan sebelum berniat utk solat sewaktu kita berdiri tegak sblm lafaz niat :

1. Minit pertama – Membangkitkan rasa KEHAMBAAN dlm diri kita.
Kenangkan kembali dosa2 kita, betapa kerdil dan hinanya kita, seolah2 tak layak utk diberi peluang menghadap yg Esa. Pendek kata, kutuk diri sendiri dan menyesal-lah.

2. Minit kedua – Membangkitkan rasa BERTUHAN. Betapa kita diciptakan oleh yg Esa utk beribadat kepadaNya. Kenangkan betapa bersyukurnya kita dijadikan sbg seorg Islam, mempunyai Tuhan yg begitu menyayangi hamba2nya yg hina ini lebih daripada seorg ibu menyayangi anaknya.

Setelah dilakukan kedua2 perkara ni, barulah kita niat solat dan mengangkat takbir. Berniatlah dlm keadaan berdiri tegak, bukan sambil membetul2kan kain sembahyang, telekung dan sebagainya. Fokus. Setelah bertakbir, penceramah menunjukkan pula cara2 solat yg betul, penuh adab dan sopan, sesuai dgn keperibadian kita sbg wanita dan selayak2nya adab utk menghadap Tuhan.

1) Mengangkat takbir – ada 3 cara mengangkat takbir :
i. Dgn meletakkan kedua2 ibu jari di bawah cuping telinga
ii. Dgn meletakkan kedua2 jari telunjuk di bawah cuping telinga
iii. Mengangkatkedua2 tgn sehingga ke paras dada (bukan telinga).

Perlu diingatkan, kedua2 lengan hendaklah dirapatkan ke badan. Menurut penceramah, syaitan2 yg berupa kambing hitam gemar bergayut2 dicelah lengan(bawah ketiak) utk mengganggu solat kita, oleh itu sekiranya
kedua2 lengan dirapatkan, tiada ruang utk mereka.

2) Qiyyam – cara qiyyam yg betul ialah memposisikan tgn kiri ke atas sikit dari pusat (bukan menutup pusat) sambil ibu jari dihalakan ke atas, seolah2 menyentuh ulu hati. Tangan kanan diletakkan di atas tgn kiri agak2 selesa. Pastikan kedua2 lengan adalah rapat mendekati badan.

3) Rukuk – peralihan dari posisi qiyyam kepada rukuk dilakukan dgn penuh tertib dan sopan. Kedua2 tgn melurut peha dgn perlahan dan berhenti di atas lutut. Pastikan badan kita di dlm posisi sudut tepat (90 darjah). Siku juga dirapatkan ke badan dan sudut tepat.

4) ‘Iktidal – tegakkan badan semasa membaca “Sami Allahuliman hamidah…” dan mengangkat tgn posisi takbir ketika membaca “rabbanaa lakal hamdu”

5) Sujud – sujud dari segi istilah ialah “penyerahan diri yg tertinggi”. Tertib sujud ialah dgn meletakkan kedua2 lutut ke lantai, baru diikuti tapak tgn dan seterusnya dahi. Kedua2 tgn dirapatkan di bhgn bawah sedikit dari ibu jari, di mana ada sedikit ruang terbuka di antara kedua2 tgn dan di situlah dahi diletakkan. Jgn sujud terlalu jauh ke hadapan kerana dikhuatiri akan melebihi lebih dari anggota sujud yg 7 iaitu dahi, kedua tapak tangan, kedua lutut and kedua belah kaki (setakat jari shj).Ibu jari kaki dilentur sedikit agar menghala ke kiblat.

6) Duduk antara 2 sujud – ada 2 cara : i. Papan punggung diletakkan di atas kedua2 kaki ii. Papan punggung lebih diberatkan atas kaki kiri dan kaki kanan dilentur agar ibu jari menghadap kiblat.

7) Bangun selepas sujud – duduk sebentar sebelum bangun, bukan dlm keadaan bangun menungging. Sekiranya menghadapi kesulitan utk bangun, gunalah tgn kanan utk membantu kita bangun atau kedua2 tgn.

Tahiyyat – mengangkat telunjuk pada ketika menyebut “….illallahh.
.” ( “laa ilaa ha ILLALLAH”) Jari telunjuk itu jangan diturunkan sehingga memberi salam.

9) Salam – tidak perlu ditundukkan muka sebelum memberi salam. Menoleh sejauh mungkin sehingga 180 darjah ke belakang kerana malaikat ramai di sekeliling kita. Begitu juga ketika menoleh ke kiri. Tidak salah jika bahu dialihkan sedikit bagi membolehkan kita menoleh sehingga 180 darjah.Semasa menoleh ke kanan, alihkan sedikit bahu kiri dan sebaliknya.

10) Berdoa sesudah solat – seelok2 duduk ialah dgn melapikkan papan punggung dgn kedua2 kaki. Tgn diangkat separas dada dan berdoalah dlm keadaan tunduk sedikit kerana sekiranya kita berdoa dgn tgn yg tinggi dan mendongak ke langit, itu melambangkan sifat bongkak. Ingatlah, kita sedang menghadap yg Esa.

Perlu diingatkan bahawa kain yg digunakan utk solat juga perlu menepati ciri2 yg tertentu. Antaranya:

1) Tidak jarang. Rata2 kain telekung masa kini adalah jarang. Sekiranya kita memakai kain yg jarang dan dapat dilihat tengkuk dan warna kulit, maka solat kita tidak sah. Seelok2nya carilah kain telekung yg tidak jarang (antara caranya ialah dgn menggunakan 2 lapis kain).

Ataupun, pakailah anak telekung atau tudung labuh di dlm dan pastikan sewaktu di rumah, apabila kita solat cuma dgn berbaju sleeveless di dlm telekung, pastikan bahu dan tgn tidak kelihatan warna kulit jika diamati dari luar telekung.

2) Kadang2 sewaktu musafir, ada muslimah yg malas membawa kain solat, sekadar membawa telekung shj (tak payah org lain, saya pun begini).
Apabila tiba waktu solat, cuma kain di badan shj digunakan dan bagi menutupi kaki, kita memakai stokin. Cara ini memang tidak salah, tapi pastikan stokin yg dipakai tidak jarang. Ingatlah sewaktu kita sujud, kain stokin itu akan menegang (stretch) dan manalah tahu, terdedah aurat kita ketika itu lalu tidak sahlah solat. Sebaik2nya pakai stokin yg tebal (ustazah mencadangkan stokin yg lazim dipakai ketika bersukan) ataupun jika tiada, pakai 2 lapis.

3) Adakain telekung yg indah bersulam dan berkerawang.
Ada yg berlubang2 sehingga di belakang telekung. Adakalanya, bagi mereka yg rambut pjg,jika tidak ditutup betul2 dgn serkup/anak telekung,
rambut2 ini akan terkeluar2 di celah2 kerawang telekung. Oleh itu, berhati2lah. Sama2lah kita berusaha memperbaiki solat kita kerana ia adalah tiang agama.

Pertama sekali yg akan dihisab di akhirat kelak ialah solat kita. Solat yg baik akan melahirkan peribadi yg baik. Saya akui, terasa agak berat.
Pengalaman saya, oleh kerana telekung saya agak jarang, saya kini memakai tudung labuh di dlm telekung setiap kali solat sambil berazam utk membeli telekung yg lebih baik kualitinya. Walaupun kadang2 terasa panas ketika solat saya gagahkan juga. Yg penting, saya mencuba seboleh2nya untuk mendapatkan solat yg diterima Allah, walaupun dari segi khusyuk solat, saya masih merangkak. Yg penting, kita kena ingat, inilah sebahagian persediaan kita utk akhirat, jadi biarlah berbaloi.

Jgn pula nanti kita dihisab pula kerana solat yg tak sempurna.

‘Biar susah sekarang, jangan susah di alam baqa’.

Law Kaana Bainana

OH so so soothing to my ear and heart…
Law Kaana Bainana ya Rasulullah…
Kadang-kadang menyesal pada diri sendiri kenapa tak cukup sabar belajar Bahasa Arab masa sekolah dulu. Really in love with this language of Jannah.

Lyric~

Puisi Intro
———-
Wahai Tuhanku, kami telah lalai lupa,
Namun setiap orang daripada kami tetap tamakkan,
Keampunan-Mu, dan sifat pemurah-Mu dan kebebasan daripada neraka-Mu,
Dan juga kami tamakkan syurga, yang dimasuki bersama-sama penghulu seluruh manusia.

Kami mohon pada-Mu…
Mohon dengan sangat, wahai Tuhanku,
Dari sudut hati kami yang paling dalam…

Start
—–
Kalaulah Kekasih-Mu, masih berada bersama-sama kami,
Akan terlunaslah segala hutang dan semakin hampirlah
dengan haruman Baginda, sebelum hilangnya,
rasa yang meronta-ronta untuk berada hampir dengan Kekasih-Mu.

Berada berhampiran Baginda, jiwa turut menjadi harum
Dan apa jua yang kalian doakan kepada Allah, akan diperkenankan,
Cahaya Nabi Muhammad tidak akan pernah sirna,
Sempatkanlah kami bertemu dengan Baginda,
Wahai Tuhan yang Maha Memperkenankan doa hamba…

Hidayahmu kepada alam merata meluas,
Tanda hampirnya kasih sayang Tuhan pemberi hidayah,
Hadith-hadithmu ibarat sungai mengalir jernih,
Berada di sisimu bagaikan dahan yang tumbuh segar dan basah.

Kutebus diriku dengan dirimu, wahai Kekasihku,
Nabi Muhammad yang mulia, yang asing,
Berada berhampiranmu, jiwa menjadi harum,
Wahai yang diutuskan sebagai tanda kasih sayang Tuhan kepada seluruh alam….

Wahai Kekasihku, wahai Nabi Muhammad
Wahai doktor hatiku, wahai yang dipuji dipuja
Dirimu memiliki kelebihan yang diakui
Oleh Tuhan yang turut berselawat ke atasmu.

Lirik Dalam Arab
——————————————————————-
عبد الرحمن محمد — لو كان بيننا الحبيب
——————————————
يا ربي قد غفلنا وكلنا طمع
في عفو وفي كرم وفي اعتاق
وجنة مع سيد البشر
ندعوك… ندعوك ربي من الأعماق

لو كان بيننا الحبيب # لدنا القاصي والقريب
من طيبة قبل المغيب # طالباً قرب الحبيب

بقربه النفس تطيب # وتدعوا الله فيجيب
أنوار طه لا تغيب # بلغنا لقاه يا مجيب

هداك الكون الرحيب # رحمة الهادي القريب
حديثك النهر العذيب # جوارك الغصن الرطيب
فدتك روحي يا حبيب # محمد مكرم الغريب
بقربك الروح تطيب # يا رحمة للعالمين

يا حبيبي يا محمد # يا طبيبي يا ممجد
أنت ذوالفضل المؤيد # جل من صلى عليك

Wake up call

Berjuta2 duit kerajaan habiskan untuk sambutan tahun Baru 2014. Bakar duit2 rakyat dengan mercun2 yg lagha sume tu. Buat konsert yang membawa kepada gejala sosial. Pembuangan sampah di public places sesuka hati. Mengotorkan kawasan sekitar bandar.

Lebih baik duit berjuta2 tu dilaburkan untuk membaiki infrastruktur di kawasan pendalaman seperti yang korang tgk kat gambar ni. realiti kehidupan yang perlu ditempuhi oleh adik ipar saya kelmarin untuk pulang mengajar di sana. Kalaulah duit juta2 tu dibuat jalan, takdelah hati dia berat nak balik sana. Naik bot bergoyang2, naik 4wd lagi tersangkut tayar dalam lumpur dalam. Image

Dahla susah nak transfer balik semenanjung. Perempuan n belum berkahwin. Mak mertua saya sangat risaukan dia kat sana. Ni antara nasib guru-guru yang diposting sesuka hati oleh pihak itu. Ramai sebenarnye graduan pendidikan berasal dari S&S.Bila cikgu semenanjung kena pergi sana of course la diorang nak balik sini semula. kan dah susah nak pindah2kan cikgu2 ni. Kenapa tak tapis betul2 sebelum penempatan guru tu? I wonder… Bertahanlah SIL..

I WISH YOU ENOUGH

Recently, I overheard a mother and daughter in their last moments together at the airport as the daughter’s departure had been announced. Standing near the security gate, they hugged and the mother said:”I love you and I wish you enough.”The daughter replied, “Mom, our life together has been more than enough. Your love is all I ever needed. I wish you enough, too, Mom.” They kissed and the daughter left.The mother walked over to the window where I sat. Standing there, I could see she wanted and needed to cry.I tried not to intrude on her privacy but she welcomed me in by asking, “Did you ever say good-bye to someone knowing it would be forever?” “Yes, I have,” I replied. “Forgive me for asking but why is this a forever good-bye?””I am old and she lives so far away. I have challenges ahead and the reality is the next trip back will be for my funeral,” she said.When you were saying good-bye, I heard you say, “I wish you enough.” May I ask what that means?” She began to smile. “That’s a wish that has been handed down from other generations. My parents used to say it to everyone.” She paused a moment and looked up as if trying to remember it in detail and she smiled even more. “When we said ‘I wish you enough’ we were wanting the other person to have a life filled with just enough good things to sustain them”. Then turning toward me, she shared the following, reciting it from memory,”I wish you enough sun to keep your attitude bright.I wish you enough rain to appreciate the sun more.I wish you enough happiness to keep your spirit alive.I wish you enough pain so that the smallest joys in life appear much bigger.I wish you enough gain to satisfy your wanting.I wish you enough loss to appreciate all that you possess.I wish you enough hellos to get you through the final good-bye.”She then began to cry and walked away.They say it takes a minute to find a special person. An hour to appreciate them. A day to love them. And an entire life to forget them.

 

taken from my Fb newsfeed~

Fitnah

Menonton 30minit bersama Ustaz Don tadi mengingatkan aku tentang seseorang yg persis yang pernah aku kenali ketika kecil…

Masih terngiang-ngiang seorang ustaz mengajar kami di sekolah agama tentang tafsir Al-Quran. Ayat demi ayat diterangkan dengan penuh pengertian maksud yang mudah untuk kami fahami. Ustaz juga mengajar kami tajwid melalui ayat-ayat yang di ajar. Terasa mudah diterima ketika beliau memberi tunjuk ajar. Ketika dia mengajar kami, aku menjadi lebih berminat dalam pengajian tafsir Al Quran ini walaupun ketika itu usiaku masih mentah.. Umurku baru 10tahun ketika itu. Tetapi nilai ilmu yang diajarkan kepadaku membuatkan hati ini seronok untuk mendalami ilmu dengan lebih mendalam.

Teringat satu ketika ,  selesai ustaz mendengar ayat hafazan Al-Quran olehku, aku terpandang Tafsir yang di bawa ustaz tertulis Labis di tepi sudut kitab itu. Aku bertanya “ustaz, asal dari Labis ke? Labis kat mana?” . Ingatkan Labis , Johor.. Rupanya Labis di Medan, Indonesia. Patutlah percakapan dia ada dialek orang seberang.

Satu hari…

Aku dengar rumours hangat diperkatakan ketika  sampai di sekolah agama petang itu…. Skandal ustaz dan pelajar Tahun 3! Siapa yang mahu percaya dengan rumours murahan macam ni. Tetapi oleh kerana ingin tahu kebenaran, kami provoke mangsa yang dikatakan itu supaya bersumpah tentang kebenaran dengan menjunjung Al Quran. so she did that and said it all true, those things that he did to her. We’re all jaws dropped. 

To make it short, all I heard was he had been expelled from our neighborhood… Kesian sangat.. Kami yang kanak-kanak hingusan ni terpinga-pinga dengan kes ni. Kesian ustaz itu.

So yeah, after watching Ustaz Don on the programme just now, I whatsapped my childhood buddies in our kampung whatsapp group. And finally I knew the truth. Semua itu adalah FITNAH yang tidak diketahui motifnya. Allahurabbi..Betapa besarnya dugaan yang ustaz hadapi. The so-called ‘victim’ from what I heard macam tak tau betapa besarnya kesalahan yang dia dah buat. Wallahualam. Aku cuma dapat doakan supaya dia sempat mintak pengampunan dari ustaz.

Dengarnya ustaz dah balik Labis. Kalau la dia masih ada mengajar aku sampai Darjah 6, mesti sekarang aku dah jadi Daie’ macam ustaz Don……Huu.. Allah swt lah yang menentukan ajal maut ,rezeki dan masa depan kita..Siapalah aku untuk predict masa depan diri sendiri. Wassalam