Tip Memarahi Anak Dengan Cinta

1. Istighfarlah sebelum memarahi.

Bila ‘marah’, itu suasana hati yang ‘manusiawi’. Ia sekelip mata boleh bertukar menjadi ‘syaitoni’. Tindakan ‘memarahi’ mesti bersama suasana hati yang bersih, bukan emosi tak terkendali. Istighfarlah.

2. Terangkan akibat setiap perbuatan, bukan ancaman menggunakan posisi kita yang lebih tinggi.

Contoh:

“Kalau adik tak patahkan barang kakak, nanti Allah sayang. Malaikat catat, adik ni baik. Pandai jaga barang kakaknya.”

Contoh ancaman:
“Hah gaduh? Nak kena tambat atas pokok!”

3. Ajak anak berjanji dengan Allah.

Contoh:

“Ummi tak suka marah kakak. Ummi suka senyum je untuk kakak. Tapi Ummi terpaksa marah kakak kalau kakak ada sebut perkataan tak soleh. Ummi malu dengan Allah kalau kita mungkir janji. Kitakan dah janji, nak jadi hamba Allah yang berakhlak mulia.”

4. Sesekali, ajar anak yang sering menganiaya adik beradiknya yang lain tentang ‘keadilan’. Ajarkan juga anak yang dianiaya tentang ‘kemaafan’.

Contoh:

Si adik suka tarik rambut abangnya.
Sesekali, pegang si adik dan serahkan kepada si abang, katakan, ” Orang yang tarik rambut orang, boleh ditarik rambutnya.”

Tapi sebelum si abang tu bertindak, bagi mind set kaw kaw dulu, ” Tapi, abang ni pemaaf kan? Abang tak nak tarik balik rambut adik, kan? Abang tetap sayang adik, kan?”

” Mari kita peluk dan berkasih sayang.”

5. Jangan melabel buruk dirinya.

Contoh:

“Dasar anak derhaka.”
“Bodoh!”
“Nakal!”

Lebih baik tukar kepada…
“Dasar ahli syurga firdaus.”
“Bakal ulama!!!”

6. Marahi kesalahannya sahaja, bukan keseluruhan dirinya.

Contoh:
Anak menangis dan mengoyakkan buku kerana kecewa hasilnya mewarna comot. Habis rumah bersepah dan ia mengundang marahnya ibu.

Katakan padanya,
“Masa umi kecil dulupun, umi mewarna comot juga. Tapi umi cuba lagi sampai dapat. Kakak bukannya tak pandai mewarna, tapi Allah nak kakak cuba lagi.”

Contoh melabel keseluruhan:
“Bodoh sombong.”

7.Pastikan tindakan ‘memarahi’ berakhir dengan menyejukkan emosinya. Jelaskan padanya, “Ummi dan Abi sangat sayangkan
kakak kerana Allah.”

:’)

Sebarkan bahagia

Lima Minit Selepas Kelahiran

 

Proses melahirkan bayi mengambil masa yang lama bagi sesetengah ibu. Keadaan yang sudah tidak bermaya selepas melahirkan bayi membuatkan ibu tidak tahu apa proses seterusnya yang dilakukkan kepada bayi dan diri anda sendiri.

Sebenarnya lima minit sejurus selepas bayi lahir, ada beberapa perkara penting yang dilakukan oleh doktor iaitu

1. Tali pusat bayi dipotong.

2. Doktor akan menunjukkan bayi kepada ibu. Anda boleh menentukan sama ada mahu memegang bayi sebaik dilahirkan atau selepas dia dibersihkan.

3. Anda boleh memilih untuk menerima suntikan untuk mempercepatkan pengeluaran uri dari dalam rahim.

4. Keadaan, pernafasan dan denyutan jantung bayi akan diperiksa dalam tempoh satu minit selepas dia selamat dikeluarkan dan diperiksa sekali lagi lima minit kemudiannya.

5. Selepas uri berjaya dikeluarkan, anda mungkin perlu dijahit jika keadaan perineum memerlukan jahitan.

Mengazan dan mengqamatkan anak

Bayi yang baru lahir, telinganya berfungsi dengan baik. Islam menganjurkan diazankan di telinga kanan dan diqamatkan di telinga kiri. Tujuannya ialah untuk mengingatkan kembali anak tentang perjanjian yang pernah dikaitkan dengan tuhan di alam Rohani. Membaca Surah Al-Qadar dan Surah Al-Ikhlas

Suami hendaklah juga membanyakkan bacaan surah Al-Qadar di telinga kanan dan surah Al-Ikhlas di telinga kiri bagi tujuan memohon kepada Allah supaya anak yang dilahirkan terselamat dari melakukan perzinaan dan memohon juga supaya dikuatkan iman, jauh dari menyeleweng fahaman akidahnya dari landasan Ahlus Sunnah Wal Jamaah.

Hadis Rasulullah S.A.W. bermaksud :

“Sesiapa yang mendapat cahaya mata maka diazankan pada telinga kanannya dan diiqamahkan pada telinga kirinya maka akan dijauhkan dari gangguan Ummu Sibyan (sejenis jin yang membawa penyakit).”

JOM KITA KONGSIKAN utk PENGETAHUAN BERSAMA

“Barang siapa menyampaikan (1) satu ilmu saja dan ada orang yang mengamalkan, maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala 
- { Bercinta Selepas Nikah }

Parenting

Ramai yang bertanya, bagaimana caranya sang faqir dan isteri Muslim Cottage memupuk rasa kasih dan sayang anak-anak kepada Sayyiduna RasulILLAHi SallALLAHu Alaihi Wasallam?

Jawapannya ;

1) Kitab Asy Syamail Al Muhammadiyah

Adakan kitab ini di rumah, bacakan walau sepotong matan berserta maksudnya kepada anak-anak. 
Adanya kitab ini di dalam rumah, seperti kita hidup bersama Sayyiduna RasulILLAHi SallALLAHu Alaihi Wasallam di dalam rumah. Sebaiknya, sang ayah usahakan diri hadir ke majlis bertalaqqi kitab indah ini dengan guru-guru.

2) Amalkan dari sekecil-kecil Sunnah sehingga ke sebesar-besar Sunnah, sehingga mereka menyoal kita kembali, “buat begini sunnah tak?”, “buat macam ini sunnah tak?”.

3) Zahirkan akhlak yang mempamerkan akhlak Sayyiduna RasulILLAHi SallALLAHu Alaihi Wasallam, walaupun hal tersebut adalah susah, namun, tiada salahnya jika kita berusaha dan istiqomah.

4) Lazimkan dengan sentiasa menyarankan anak-anak berselawat tatkala lapang dan sempit.

5) Terangkan setiap perbuatan atau perkara yang kita lakukan berdasarkan ajaran Sayyiduna RasulILLAHi SallALLAHu Alaihi
Wasallam. (Pastikan ianya sememangnya ajaran Sayyiduna RasulILLAHi SallALLAHu Alaihi Wasallam)

Inilah 5 perkara asas yang sang faqir dan isteri terapkan di rumah untuk anak-anak, sehinggakan tidak pernah dalam satu hari, tidak terungkap di bibir mereka “papa/mama, Hakimy/Hafidz, rindukan RasuluLLAHi SallALLAHu Alaihi Wasallam” Hanya mampu terucap pada kami adalah “AlhamdulILLAH, ALLAHumma Solli Ala Sayyidina Muhammad” dan hal ini jugalah membuatkan mereka berminat untuk menghafaz Hadith.

Dalam sudut hati sang faqir yang dhoif dan lemah ini berkata-kata… Ya Sayyidi, Ya Maulana, Ya Habibi, Ya Rasuliy, Ya Jaddi Ya RasulILLAHi SallALLAHu Alaihi Wasallam, dengarkanlah kerinduan umatMu ini, sambutkanlah akannya, sesungguhnya kami sentiasa merinduiMu… ALLAHumma Solli Ala Sayyidina Muhammad…

قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللّهُ

وَيَغْفِرلَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِيم

“Katakanlah : ‘Jika kamu (benar-benar) mencintai ALLAH ikutilah Aku, nescaya ALLAH mencintai dan mengampuni dosa-dosamu. ALLAH Maha Pengampun lagi Maha penyayang.” (Ali Imran:31

 

—–quoted by fb status from  Wan Asrul Al-Aydrus

Tatacara memandikan ‘bayi muda’

ReUpload Tatacara memandikan ‘bayi muda’ (umur 1- 40 hari).

Dalam tempoh ini, kaedah mandian amat memainkan peranan penting dalam membentuk aliran darah dan pembentukan tulang yang baik.

Bayi perlu dimandikan pada waktu Dhuha, kerana pada waktu tersebut, fisiologi kitaran darah dan degupan jantung bayi dalam keadaan tenang. Air perlu dalam kadar suam-suam sejuk.

Siraman pertama perlu dimulakan ke atas belakangnya secara perlahan-lahan, kemudian baru disiramkan ke kaki, seterusnya naik ke bahagian punggungnya.

Belaian dan gosokan lembut memainkan peranan penting semasa mandian, hal ini akan membuatkan aliran darah bayi tersebut lancar dan baik. Siraman ini disertakan dengan sapuan sabun atau gel mandian yang sesuai.

Seterusnya disiramkan dari belakang ke sehingga ke kepala. Siraman ke kepala secara perlahan-lahan, supaya air tidak mengalir masuk ke dalam lubang telinga.

Semasa menyiramkan air ke dari belakang kepala ke bahagian dahi hadapan, tangan yang digunakan untuk menggosok siap sedia di dahi, adalah AMAT DIGALAKKAN, bapa yang memandikan anak tersebut sambil menggosok di dalam hati berzikir Ya Lathif, Ya Hadi.

Pastikan siraman tidak dilakukan ke muka bayi tersebut, kerana boleh melemaskan bayi muda tersebut dan mengundang kelembapan pada lubang hidung bayi tersebut yang boleh mendatangkan risiko jangkitan kuman.

Siraman seterusnya dan yang terakhir, dilakukan ke atas dada seterusnya terus ke bawah. Tidak digalakkan menyapu sabun pada tubuh bahagian hadapan pada bayi peringkat umur ini, kerana membimbangkan kelembapan air sabun pada bekas potongan tali pusat akan melambatkan proses ‘luruh’ tali pusat.

Selesai mandian, bayi tersebut perlu dilapkan dengan kain tuala yang bersih sebaiknya daripada kapas (cotton).

Sapuan perlu bermula dari kepala, kerana lewatnya mengelap kelembapan air di kepala dan ubun-ubun bayi tersebut boleh mengundang kepada masalah lemahnya paru-paru.

Sebaiknya, semua ini dilakukan oleh BAPA kepada bayi tersebut, walaupun, kebanyakan para bapa agak sedikit kegerunan untuk memandikan bayi, insyaALLAH dengan mencuba dan belajar adalah lebih baik.

Pastikan leher dan pinggang bayi dipegang (ampu) dengan baik.

 

——————————quoted from fb Wan Asrul Al-Aydrus

Bolehkah wanita menghantar jenazah ke kubur?

Soalan:
Bolehkah wanita menghantar jenazah ke kubur?

Nota: Rakaman ini dibuat di kelas Dhuha Muslimat bersama Habib Ali Zaenal Abidin Bin Abu Bakar Al-Hamid pada 12.05.2014, di Masjid Darul Ehsan, Taman Tun Abdul Razak, Ampang. Habib membahaskan tafsir ayat surah Al-Baqarah ayat 234-237. Ayat 234 ada kaitan dengan soalan yang ditanyakan, dan disebabkan banyak berlaku kesilapan dalam hal ini hari ini, admin cuba senaraikan isi penting jawapan yang diberikan Al Habib, segala salah silap admin mohon maaf, dan di sebalik itu, diharapkan ada manfaat untuk kita amalkan dan perbetulkan mana yang silap. Mohon dengar rakaman sendiri untuk pemahaman yang lebih baik. Soalan ini mula dijawab pada minit rakaman 35:00 ke atas, tapi jika dengar semuanya adalah lebih baik, InshaAllah.

Rakaman audio ada di:https://drive.google.com/file/d/0BzJxIOA5sA8JX2NsMlNhQlh5Ums/edit?usp=sharing

Jawapan:
Tidak boleh, khususnya bagi isteri yang suaminya yang meninggal, kerana iddahnya telah bermula, dan isteri tidak boleh keluar meninggalkan rumah suami kecuali darurat.

Darurat ini bukan mengikut persepsi kita, tapi mengikut apa yang ditetapkan oleh syarak. Antara sebab yang dibenarkan untuk meninggalkan rumah suami adalah jika keselamatannya terancam. Sebab-sebab seperti ingin menziarahi kubur, atau menghadiri majlis ilmu tidaklah termasuk sebab yang darurat.

Ibadah mesti mengikut cara yang diatur oleh Allah, bukannya mengikut hawa nafsu. Jadi, kalau ingin suami yang meninggal mendapat redha Allah Ta’ala, isteri tidak boleh keluar daripada rumah suaminya selama 4 bulan 10 hari. Yang beri suami dan yang tak izinkan keluar ialah Allah SWT, jadi kita kena patuhi arahan Allah dan bukan dengar apa masyarakat kata.

Ambil iktibar daripada kisah Ummu Salamah yang pada asalnya ingin menunjukkan cara ratapan luar biasa ketika suaminya meninggal. Tetapi setelah dilarang oleh Nabi SAW, dia akur dan menurut apa yang diajar Rasulullah ﷺ, dan akhirnya diganjar Allah dengan dia akhirnya diperisterikan oleh lelaki terbaik, iaitu baginda Rasulullah ﷺ sendiri. Iktibarnya – bilamana mendahulukan Allah, pasti ada ganjaran tak kira sama ada akan diberikan ketika di dunia ataupun disimpan untuk akhirat.

Isteri tidak perlu merasa bersalah dengan anggapan masyarakat yang mungkin mengatakan –“Isterinya tak hantar suaminya ke kuburlah.” Dan isteri juga tak perlu rasa bersalah dan membuat helah seperti isteri ikut tapi duduk dalam kereta saja, atau duduk jauh sikit daripada tempat dikebumikan. Perasaan bersalah itu perlu diambil kira berdasarkan hukum Allah, dan bukan hukum budaya masyarakat. Jangan takut apa orang cakap.

Pada zaman Rasulullah ﷺ sudah ada golongan wanita yang nak ikut ke kubur, lalu Nabi ﷺ bertanya kepada mereka, “Kamu nak pergi kubur, adakah kamu pikul jenazah itu? Jawab mereka, “Tidak.” Baginda Rasulullah ﷺ bertanya lagi, “Adakah kamu akan masuk ke dalam kubur untuk menguburkan jenazah?” Jawab mereka, “Tidak.” Lalu Rasulullah ﷺ berkata, “Kamu balik kamu dapat ganjaran, lebih baik daripada kamu ikut dan kamu dapat dosa.”

Ini bukan menunjukkan yang agama ini tiada perasaan kepada kaum wanita. Hari ini orang akan mengatakan seorang isteri tak penuhi hak suami jika isteri tak hantar jenazah ke kubur. Lama-kelamaan orang akan kata tak penuhi hak suami jika tak semua ahli keluarga hadir di kubur. Generasi akan datang pula akan kata tak penuhi hak suami jika tak masuk dalam kubur. Perubahan demi perubahan akan berlaku jika ianya dicipta mengikut akal fikiran manusia atau budaya tempatan yang sumbernya tak tetap. Tapi jika ikut hukum Allah, ia sama saja tak kira di mana berada – Malaysia, Indonesia atau Yaman dll.

Jika ada yang kata, “Eh awak tak penuhi hak suami awaklah. Jawab padanya, “Eh, Allah yang suruh saya tak ikut.” Oleh itu, pastikan apa yang kita buat itu adalah sesuai mengikut apa yang Allah Ta’ala suruh.

Jika ikut cakap orang kita dapat dosa, tapi ikut cakap Nabi ﷺ, yang tak pernah bercakap kecuali ianya wahyu daripada Allah Ta’ala, kita akan dapat pahala. Maka, rugi jika seseorang itu ikut cakap orang! Di akhirat nanti bukan kawan itu yang akan membela kita di hadapan Allah, bahkan dia akan menjauh daripada kita.

Jika isteri ingin melihat suami buat kali terakhir atau ingin solatkan, bawa jenazah pulang ke rumah sebelum dikebumikan. Siapa kata jenazah tak boleh dibawa pulang ke rumah jika telah dimandi (dan disolatkan) di masjid?

Jika ingin solatkan, baca Quran atau apa saja – buat di rumah agar isteri tak perlu keluar. Kalau boleh mandikan di rumah lebih baik, tapi kalau tak boleh, bawa ke masjid, dan kemudian bawa balik ke rumah. Nak buat tahlil di masjid boleh, tapi isteri buat di rumah saja.

Isteri tak boleh keluar menunggu suami dimandikan di masjid atau seumpamanya, kerana iddah bermula setelah suami meninggal.

Perempuan, kalau nak pergi ke kubur, pergi pada hari selain daripada hari pengkembumian. Kecuali, jika satu kampung itu tiada lelaki, semuanya perempuan. Maka, dalam hal ini – perempuan yang bawa jenazah, yang gali kubur, yang kebumikan, yang uruskan semuanya.

Perempuan bukan dilarang pergi ke kubur, tapi risau berlaku perkara yang tidak sesuai dengan syarak jika ikut bersama lelaki yang menguruskan jenazah. Kita pun lihat sendiri banyak berlaku, perempuan ahli keluarga duduk di hadapan kubur, dan sekelilingnya semuanya lelaki. Batasan antara lelaki dan perempuan tak lagi diperhatikan. Tambahan pula kalau perempuannya tidak menjaga cara berpakaian yang sopan dan menurut syarak.

Biarkan orang lelaki siap menguruskan. Esok pagi-pagi, baru anak dan ahli keluarga pergi untuk bacakan Yasin ke… dan akan dapat baca dalam keadaan tenang dan tak bercampur dengan lelaki.

Ambil iktibar daripada kisah anak perempuan Nabi Syuaib, yang ketika ingin mengambil air daripada perigi. Walaupun memerlukan, mereka tidak beratur bersama lelaki, tetapi mereka tunggu jauh daripada perigi sehingga lelaki selesai, baru mereka akan ambil air. Sama juga kalau nak ziarah kubur, tunggu orang lelaki selesai dulu, pergi keesokan harinya.

Terdapat banyak perbahasan ulama dalam kes isteri yang kematian suami dan perlu keluar bekerja, kerana memang sukar mendapatkan cuti selama 4 bulan 10 hari. Dalam keadaan darurat, seseorang dibenarkan melakukan sesuatu yang haram sekalipun. Dalam hal ini, kalau isteri bekerja, perlu dilihat adakah pekerjaan itu keperluan darurat atau tidak. Kalau dengan dia tidak bekerja, tapi keperluan asasnya dapat dipenuhi, maka itu bukan darurat yang membolehkan dia untuk keluar bekerja. Tapi, kalau dengan dia tak bekerja, dia tak boleh makan, atau anak-anaknya tiada yang menanggung, atau keluarga suaminya tidak mampu menanggungnya, walhasil, dia ada sebab yang menyebabkan dia tidak boleh berhenti kerja, tapi sebab dan daruratnya itu perlu diambil kira oleh syarak dan bukan oleh diri sendiri. Jadi, dalam hal ini, dia boleh keluar bekerja tetapi tetap tidak boleh meninggalkan tuntutan lain seperti berhias, dan melakukan hanya yang diperlukan sahaja dan keluar dari rumah pergi kerja, dan kemudian pulang ke rumah, dan tidak pula singgah di tempat-tempat yang tak berkaitan. Kalau nak pergi kedai, cuma untuk keperluan beli makanan dan minuman sahaja.

Wallahu’alam.

————————–copied from Kerana Kasih Nabi fb page———————–

BEFORE YOU WERE “MOMMY”

Ladies, there will come a day when your husband walks in the door and you do not turn around. You will be preoccupied with filling up sippy cups and wiping booties. You will shout over the running bath water, “Hey! Glad you’re home.” But it won’t mean what it used to mean. It won’t be full of eager anticipation to spend time together. It will be full of expectations to aid in the demands of the family. “Glad you’re home,” will more properly translate, “Thank God for two extra hands to help me.” And “Praise the Lord I might get five minutes alone.”

Ladies, there will come a day when you spend every last ounce of yourselves on your children. The demands of life and the babies will come before any other priority. What little of yourself you have left at the end of the day will be used to crawl into bed before someone is awake to need you again. The thought of doing anything else after the children are asleep will sound impossible and your handsome husband’s happy smile had better mean he is willing to get up with the baby and nothing more. 

The husband that once completed your heart will be just one more person who needs you. The charming things that you fell for will go unnoticed. The daily grind will become expected.

Men, there will come a time when that beautiful bride sitting next to you hasn’t showered in days. She will be at her wit’s end wearing other people’s food and poop on her clothing. She will need to hear that she is beautiful, but she won’t listen to you. She will need to know that she is still lovable, but she won’t want you near her. When you arrive home after meeting the demands of work, you will be expected to meet the demands of your family. Your wife will hear none of your exhaustion, and you will see none of hers.

Men, you will call home to ask a quick question and anticipate a two-minute conversation. Half of it will be spent listening to your wife talk to your kids. As a matter of fact, you will make it no more than a few sentences in to any conversation ever before your wife spurts out direction to your children.“Don’t climb that!” or “Don’t sit on your sister!” You will become accustomed to these outbursts, but you will forget that there was ever a time when you had her full attention.

But Ladies, when Mommy becomes your name, remember this man. Remember that you are his wife. Remember how much you love and appreciate him in this moment. Remember his dedication to your family. Remember his love and devotion to you. And then, when the days are long and you need a break, fall into his arms.

Men, remember your bride. The care and love that she has given you will soon be spilled over to your children. Her love for you will not change. Give her the grace to be enough even when she doesn’t feel like it. Remember when your days are long, hers are too. Remember her. Fall in love with her again.

Remember each other. Remember the two that made the family. Let the Lord lead you both together. Because when the days are endless and the hours short, it will only be His love who keeps you together. It will only be His mercy that gently guides your hearts as one. Hold tightly to one another, and even more tightly to the Lord. There is no greater adventure for you to experience and no greater gift than to walk through parenthood with your best friend.  You are a team. Every single day.

quoted from scissortail silk ..beautiful!

How to handle

Rentetan peristiwa seorang guru lelaki mengamuk membelasah empat pelajar di Sitiawan,Perak. Hari ini admin nak berkongsi sedikit tips mengajar di ‘kelas hujung’ turun temurun dari rakan-rakan guru sinior (ada yang sudah berpencen) buat rakan-rakan guru berdasarkan masalah yang lazim dihadapi.

1. Pelajar tak bawa pensel.
Guru sentiasa bawa pensel lebih dalam kuantiti 5-10 batang di dalam bekas pensel untuk diberi pinjam kepada pelajar. Selesai masalah kita.

2. Pelajar tak bawa buku.
Guru sentiasa bawa kertas A4 dalam kuantiti 5-10 helai diselit bersama rancangan mengajar, selesai masalah kita.

3. Pelajar keluar kelas sesuka hati.
Guru jangan tinggalkan kelas terlalu kerap, atau terlewat masuk atau terawal keluar. Pelajar belajar dari apa yang mereka lihat. Jadi ketegasan perlu untuk membezakan anda sekarang berada ‘di rumah’ atau ‘di sekolah’. Setiap tempat ada peraturannya.

4. Pelajar tendang meja.
Guru boleh ambil meja pelajar tersebut dan letakkan di depan kelas, pastikan pelajar tersebut tahu kegunaan meja untuk menulis bukan untuk ditendang. Bayangkan bila hanya seorang yang hanya ada kerusi tapi tidak ada meja di dalam kelas sudah pasti perkara ini tidak akan berulang.

5. Pelajar bising.
Wujudkan PDP yang ‘Bising’, seperti nyanyian, aktiviti berkumpulan atau jeritan fakta yang akan mengengelamkan bising yang tidak baik tersebut. Kita wujudkan bising yang baik dalam kelas. 

6. Pelajar tak hormat guru.
Guru boleh telefon Ibu Bapa pelajar untuk maklumkan sikap anak mereka yang tidak menghormati guru. Hormat ini adalah subjektif yang sebenarnya bermula diajar dari rumah, bukannya di sekolah. Sebelum menghormati orang lain, orang pertama yang kita hormat adalah kedua ibu bapa dan saudara mara. Seperti budaya salam kanak-kanak yang perlu disuruh di usia kecil. Itu adalah didikan awal, jika tidak diajar sampai besar mereka tidak tahu menghormati orang lain.

7. Pelajar tak peduli kata-kata guru.
Guru tidak perlu peduli dengan kata-kata pelajar tersebut, setiap pelajar akan ‘terasa hati’ apabila guru tidak mahu bercakap atau menjawab soalannya. Harus ditegaskan, kalau apa yang cikgu cakap kamu tidak peduli, cikgu juga tidak akan peduli dengan apa yang kamu cakap. Jadi selepas itu semua akan peduli dengan apa yang cikgu cakap. Sekadar makluman dan pastinya tidak sampai ke tahap tindakan.

 

excerpt from Kelab Guru Malaysia fb page