Forgotten Heroines

Money is tight. The kids are demanding. Skin is raw from all the cooking, cleaning, and chores that have to be done every day. There’s absolutely no time to spare for anything else, whether it’s pursuing further education or volunteering for a special cause.

Does this sound familiar? There are Muslim women all over the world who find themselves at home, living life as domestic stay-at-home moms and housewives. It’s a physically and emotionally demanding job, but it’s also a pretty thankless one. How can spending all day serving others, instead of being involved in some kind of noble, public cause, ever be truly fulfilling and worth recognition – not just by people, but by Allah Himself?

Fatimah bint Muhammad is known to be one of the four most perfect women in the entire world.

“Prophet Muhammad (sall Allahu alaihi wa sallam) drew four lines and said to the Companions, “Do you know what these are?” They said, “Allah and His Messenger know best.” He said, “The best women of the women of Paradise are Khadeejah bint Khuwaylid, Fatimah bint Muhammad, Maryam bint Imran, and Aasiyah bint Muzahim (the wife of the Pharaoh).” (Ahmad)

Yet when we look at the biography of Fatimah bint Muhammad (sallAllahu ‘alayhi wa sallam), one could say that in comparison to others amongst the early Muslim women, her life was relatively unremarkable. She grew up during a difficult time for her parents, when her father was being publicly mocked and derided for preaching his message; she lost her mother at a relatively young age, and she married her cousin Ali ibn Abi Talib when she was about fifteen years old. Some of the most well-known ahadeeth related by her mention how physically demanding her lifestyle was, such that her hands would crack and bleed from the wheat-grinding that she used to do.

What made Fatimah so special? So special, in fact, that she will forever be known as one of the greatest women of Paradise?

Fatimah bint Muhammad is not known for an act of dramatic courage such as that displayed by Nusaybah bint Ka’b during the battle of Uhud, but she too provides an example for a situation that many Muslim women around the world have and continue to face: the everyday drudgery of life as a wife and mother.

Fatimah may have been the most beloved daughter to the Messenger of Allah, who was also the head of the Islamic State and leader of the Muslim army, but that didn’t mean that her life was one of luxury or ease.

Quite to the contrary, Fatimah was the mother of three young children and ran her household single-handedly. Life was difficult back then, with none of the technologies that smooth our way through tedious tasks today. She used to grind the wheat for her bread with her own hands, to the point that her hands would crack and bleed. Her husband, ‘Ali ibn Abi Talib, was an employee of one of the Ansaar, but the income was meager, and they struggled to survive on a daily basis.

One day, weary and despairing of the toll that their lifestyle was taking on her, Fatimah decided that she would approach her father, RasulAllah (sallAllahu ‘alayhi wa sallam). At the time, the Muslims had won a battle and a result, had captured several prisoners and other spoils of war. Reasoning that as a member of the Ummah, she was entitled to some relief, Fatimah went to visit one of RasulAllah’s homes. She did not find her father present, but seeing her stepmother A’ishah, Fatimah shared the story of her bleeding hands and her wish for a maidservant to take on a share of the burdens.
Fatimah went back to her home, and when RasulAllah returned to his own house, A’ishah told him about his daughter’s visit.
That same night, RasulAllah slipped into his daughter’s home, where she and ‘Ali were already lying in bed.

‘Ali narrates, “I wanted to get up, but the Prophet said, ‘Remain in your place.’ Then he sat down between us until I felt the coolness of his face on my chest. The Prophet said, ‘Shall I teach you a thing which is better than what you have asked me? When you go to bed, say, ‘Allahu Akbar’ thirty-four times, and ‘Subhan Allah’ thirty-three times, and ‘Alhamdulillah’ thirty-three times for that is better for you both than a servant.’” (Bukhari, Book #57, Hadith #55)

After this, Fatimah never repeated her request for a maid ever again.

It may seem to be a small, insignificant thing, but subhanAllah, this was one of the reasons for which Fatimah earned her position as one of the queens of Jannah. Her life was spent quietly serving her Lord, through her sincere intentions behind caring for her husband and children. Around her, there were many Sahabiyaat whose lives seemed much more exciting, full of adventure and grandeur. Her stepmother, A’ishah, was a great scholar; her great-aunt Safiyyah bint Abdul-Muttalib was fierce in battle; and the women of Medinah were renowned for their boldness in approaching any matter.

Nonetheless, for Fatimah bint RasulAllah, the path to Paradise was simple – though never easy.
For every stay-at-home-mother and housewife who feels that her life is too consumed by daily drudgery, who worries that her life is too dull to be of consequence, the quiet strength of Fatimah bint RasulAllah is an inspiration and a reminder that no deed, however small or seemingly insignificant, is overlooked by Allah, the Most Compassionate, the Most Just.

{For indeed, Allah does not allow to be lost the reward of those who do good.} (Surah Hud, verse 115)

Jannah is not only for the Prophets, the martyrs, the ascetics, or the scholars; Jannah is attainable by every Muslimah, no matter her occupation or station in life. In the Eyes of Allah, every sincere Muslim woman who pledges her life to pleasing her Lord is a heroine of Islam.

#ForgottenHeroines

Smartphone to kids, no or nay?

Apabila anak sulung saya menyuarakan kesedihannya kerana saya tidak membelikan beliau smartphone dan tidak membenarkan beliau menggunakan duit simpanannya bagi membeli sendiri, dengan alasan susah berhubung dan berbincang dengan rakan-rakan sebab semua menggunakan Whatsapp, saya kira beliau juga sudah cukup bersedia untuk saya jelaskan sebabnya.

Pada pandangan saya, ibu bapa yang memberi anak-anak smartphone pada usia 12 tahun, dengan kemudahan data, mereka telah mengambil langkah yang sangat salah.

Saya tanya anak saya tadi, “Yop rasa, kawan-kawan Yop, jika dalam telefon mereka keluar video perempuan telanjang, gambar lelaki perempuan telanjang, rasanya kawan-kawan Yop akan delete dan elak tengok, atau bagaimana?”

Anak saya tak boleh jawab.

Dan saya tanya lagi, jika dia sendiri adakah jiwanya cukup kuat untuk mengelak bahan lucah, judi atas talian, game atas talian, beliau menggelengkan kepala.

“Kalau Yop terjebak dengan benda-benda ni, Abi tak mampu tolong Yop sampai bila-bila. Yop akan berdosa setiap hari sampai dewasa, sampai mati. Abi tak nak Yop fikir Abi ni kolot, mengongkong, kedekut, I do this simply because I love you and I want to protect you”

Saya tidak berani mengaku yang saya ini techno savvy. Tetapi saya tidak buta teknologi. Saya mengendalikan website era pra blog semenjak 1997, menggunakan Palm VI seawal 1998 hingga ke era Samsung Galaxy S4 pada tahun 2013 dan iPad Air pada tahun 2014. Saya sentiasa mengikuti perkembangan ICT biar pun hanya bertaraf pengguna. Saya sentiasa pastikan diri saya pengguna celik. Bukan guna tetapi tidak sedar akan implikasi penggunaannya kepada fizikal, kognitif, emosi, sosial dan keberagamaan anak-anak kita. Saya berkongsi pesanan ini bukanlah sebagai ustaz cabuk pengguna telefon cap ayam.

Cukuplah dengan keterlanjuran kita membuka akaun Facebook untuk anak-anak sekolah rendah dengan menipu Zuckerberg akan tarikh lahir mereka. Ada sebab kanak-kanak di bawah usia 13 tahun dianggap belum wajar mempunyai akaun Facebook. Tetapi dengan memberi smartphone bersama peruntukan data, ibu bapa sesungguhnya menghantar anak-anak ke gigi NERAKA.

“Wahai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu, dan ahli keluargamu daripada Neraka. Ia dikawal oleh para Malaikat yang amat ganas dan keras, malah tidak sama sekali mengingkari Allah berkenaan apa yang diperintahkan ke atas mereka melakukannya” [al-Tahrim 66: 6]

Ibu bapa yang mencucuh putung rokok ke tubuh anak dan seterika anak dengan seterika panas, kita kata mereka berhati binatang dan kejam. Tidak kejamkah ibu bapa yang memudahkan jalan anaknya dibakar api Neraka? Mendedahkan anak kepada ketagihan pornografi, games, kebusukan bahasa dan kecelaan akhlaq? Keselamatan, penjenayah siber, pedophile?

Jangan over confident wahai daddy and mommy. Seriously, have a mercy upon your kids but saving them from the Hellfire.

Harap penjelasan sambil makan sushi tadi membantu dan beliau boleh terima.

Di dalam catatan ini saya mahu menekankan tentang peer pressure. Jika ibu bapa faham sekali pun, anak-anak belum tentu faham. Mereka perlu difahamkan. Kepada ibu bapa yang sangat baik hati bagi anak umur 12 tahun smartphone sendiri, tolonglah fikir balik.

Baca buku Technopoly oleh Neil Postman.

Seriously!

——————- from Fauziah Mohd Noor FB——————

Tip Memarahi Anak Dengan Cinta

1. Istighfarlah sebelum memarahi.

Bila ‘marah’, itu suasana hati yang ‘manusiawi’. Ia sekelip mata boleh bertukar menjadi ‘syaitoni’. Tindakan ‘memarahi’ mesti bersama suasana hati yang bersih, bukan emosi tak terkendali. Istighfarlah.

2. Terangkan akibat setiap perbuatan, bukan ancaman menggunakan posisi kita yang lebih tinggi.

Contoh:

“Kalau adik tak patahkan barang kakak, nanti Allah sayang. Malaikat catat, adik ni baik. Pandai jaga barang kakaknya.”

Contoh ancaman:
“Hah gaduh? Nak kena tambat atas pokok!”

3. Ajak anak berjanji dengan Allah.

Contoh:

“Ummi tak suka marah kakak. Ummi suka senyum je untuk kakak. Tapi Ummi terpaksa marah kakak kalau kakak ada sebut perkataan tak soleh. Ummi malu dengan Allah kalau kita mungkir janji. Kitakan dah janji, nak jadi hamba Allah yang berakhlak mulia.”

4. Sesekali, ajar anak yang sering menganiaya adik beradiknya yang lain tentang ‘keadilan’. Ajarkan juga anak yang dianiaya tentang ‘kemaafan’.

Contoh:

Si adik suka tarik rambut abangnya.
Sesekali, pegang si adik dan serahkan kepada si abang, katakan, ” Orang yang tarik rambut orang, boleh ditarik rambutnya.”

Tapi sebelum si abang tu bertindak, bagi mind set kaw kaw dulu, ” Tapi, abang ni pemaaf kan? Abang tak nak tarik balik rambut adik, kan? Abang tetap sayang adik, kan?”

” Mari kita peluk dan berkasih sayang.”

5. Jangan melabel buruk dirinya.

Contoh:

“Dasar anak derhaka.”
“Bodoh!”
“Nakal!”

Lebih baik tukar kepada…
“Dasar ahli syurga firdaus.”
“Bakal ulama!!!”

6. Marahi kesalahannya sahaja, bukan keseluruhan dirinya.

Contoh:
Anak menangis dan mengoyakkan buku kerana kecewa hasilnya mewarna comot. Habis rumah bersepah dan ia mengundang marahnya ibu.

Katakan padanya,
“Masa umi kecil dulupun, umi mewarna comot juga. Tapi umi cuba lagi sampai dapat. Kakak bukannya tak pandai mewarna, tapi Allah nak kakak cuba lagi.”

Contoh melabel keseluruhan:
“Bodoh sombong.”

7.Pastikan tindakan ‘memarahi’ berakhir dengan menyejukkan emosinya. Jelaskan padanya, “Ummi dan Abi sangat sayangkan
kakak kerana Allah.”

:’)

Sebarkan bahagia

Lima Minit Selepas Kelahiran

 

Proses melahirkan bayi mengambil masa yang lama bagi sesetengah ibu. Keadaan yang sudah tidak bermaya selepas melahirkan bayi membuatkan ibu tidak tahu apa proses seterusnya yang dilakukkan kepada bayi dan diri anda sendiri.

Sebenarnya lima minit sejurus selepas bayi lahir, ada beberapa perkara penting yang dilakukan oleh doktor iaitu

1. Tali pusat bayi dipotong.

2. Doktor akan menunjukkan bayi kepada ibu. Anda boleh menentukan sama ada mahu memegang bayi sebaik dilahirkan atau selepas dia dibersihkan.

3. Anda boleh memilih untuk menerima suntikan untuk mempercepatkan pengeluaran uri dari dalam rahim.

4. Keadaan, pernafasan dan denyutan jantung bayi akan diperiksa dalam tempoh satu minit selepas dia selamat dikeluarkan dan diperiksa sekali lagi lima minit kemudiannya.

5. Selepas uri berjaya dikeluarkan, anda mungkin perlu dijahit jika keadaan perineum memerlukan jahitan.

Mengazan dan mengqamatkan anak

Bayi yang baru lahir, telinganya berfungsi dengan baik. Islam menganjurkan diazankan di telinga kanan dan diqamatkan di telinga kiri. Tujuannya ialah untuk mengingatkan kembali anak tentang perjanjian yang pernah dikaitkan dengan tuhan di alam Rohani. Membaca Surah Al-Qadar dan Surah Al-Ikhlas

Suami hendaklah juga membanyakkan bacaan surah Al-Qadar di telinga kanan dan surah Al-Ikhlas di telinga kiri bagi tujuan memohon kepada Allah supaya anak yang dilahirkan terselamat dari melakukan perzinaan dan memohon juga supaya dikuatkan iman, jauh dari menyeleweng fahaman akidahnya dari landasan Ahlus Sunnah Wal Jamaah.

Hadis Rasulullah S.A.W. bermaksud :

“Sesiapa yang mendapat cahaya mata maka diazankan pada telinga kanannya dan diiqamahkan pada telinga kirinya maka akan dijauhkan dari gangguan Ummu Sibyan (sejenis jin yang membawa penyakit).”

JOM KITA KONGSIKAN utk PENGETAHUAN BERSAMA

“Barang siapa menyampaikan (1) satu ilmu saja dan ada orang yang mengamalkan, maka walaupun yang menyampaikan sudah tiada (meninggal dunia), dia akan tetap memperoleh pahala 
- { Bercinta Selepas Nikah }

Parenting

Ramai yang bertanya, bagaimana caranya sang faqir dan isteri Muslim Cottage memupuk rasa kasih dan sayang anak-anak kepada Sayyiduna RasulILLAHi SallALLAHu Alaihi Wasallam?

Jawapannya ;

1) Kitab Asy Syamail Al Muhammadiyah

Adakan kitab ini di rumah, bacakan walau sepotong matan berserta maksudnya kepada anak-anak. 
Adanya kitab ini di dalam rumah, seperti kita hidup bersama Sayyiduna RasulILLAHi SallALLAHu Alaihi Wasallam di dalam rumah. Sebaiknya, sang ayah usahakan diri hadir ke majlis bertalaqqi kitab indah ini dengan guru-guru.

2) Amalkan dari sekecil-kecil Sunnah sehingga ke sebesar-besar Sunnah, sehingga mereka menyoal kita kembali, “buat begini sunnah tak?”, “buat macam ini sunnah tak?”.

3) Zahirkan akhlak yang mempamerkan akhlak Sayyiduna RasulILLAHi SallALLAHu Alaihi Wasallam, walaupun hal tersebut adalah susah, namun, tiada salahnya jika kita berusaha dan istiqomah.

4) Lazimkan dengan sentiasa menyarankan anak-anak berselawat tatkala lapang dan sempit.

5) Terangkan setiap perbuatan atau perkara yang kita lakukan berdasarkan ajaran Sayyiduna RasulILLAHi SallALLAHu Alaihi
Wasallam. (Pastikan ianya sememangnya ajaran Sayyiduna RasulILLAHi SallALLAHu Alaihi Wasallam)

Inilah 5 perkara asas yang sang faqir dan isteri terapkan di rumah untuk anak-anak, sehinggakan tidak pernah dalam satu hari, tidak terungkap di bibir mereka “papa/mama, Hakimy/Hafidz, rindukan RasuluLLAHi SallALLAHu Alaihi Wasallam” Hanya mampu terucap pada kami adalah “AlhamdulILLAH, ALLAHumma Solli Ala Sayyidina Muhammad” dan hal ini jugalah membuatkan mereka berminat untuk menghafaz Hadith.

Dalam sudut hati sang faqir yang dhoif dan lemah ini berkata-kata… Ya Sayyidi, Ya Maulana, Ya Habibi, Ya Rasuliy, Ya Jaddi Ya RasulILLAHi SallALLAHu Alaihi Wasallam, dengarkanlah kerinduan umatMu ini, sambutkanlah akannya, sesungguhnya kami sentiasa merinduiMu… ALLAHumma Solli Ala Sayyidina Muhammad…

قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللّهُ

وَيَغْفِرلَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللّهُ غَفُورٌ رَّحِيم

“Katakanlah : ‘Jika kamu (benar-benar) mencintai ALLAH ikutilah Aku, nescaya ALLAH mencintai dan mengampuni dosa-dosamu. ALLAH Maha Pengampun lagi Maha penyayang.” (Ali Imran:31

 

—–quoted by fb status from  Wan Asrul Al-Aydrus

Tatacara memandikan ‘bayi muda’

ReUpload Tatacara memandikan ‘bayi muda’ (umur 1- 40 hari).

Dalam tempoh ini, kaedah mandian amat memainkan peranan penting dalam membentuk aliran darah dan pembentukan tulang yang baik.

Bayi perlu dimandikan pada waktu Dhuha, kerana pada waktu tersebut, fisiologi kitaran darah dan degupan jantung bayi dalam keadaan tenang. Air perlu dalam kadar suam-suam sejuk.

Siraman pertama perlu dimulakan ke atas belakangnya secara perlahan-lahan, kemudian baru disiramkan ke kaki, seterusnya naik ke bahagian punggungnya.

Belaian dan gosokan lembut memainkan peranan penting semasa mandian, hal ini akan membuatkan aliran darah bayi tersebut lancar dan baik. Siraman ini disertakan dengan sapuan sabun atau gel mandian yang sesuai.

Seterusnya disiramkan dari belakang ke sehingga ke kepala. Siraman ke kepala secara perlahan-lahan, supaya air tidak mengalir masuk ke dalam lubang telinga.

Semasa menyiramkan air ke dari belakang kepala ke bahagian dahi hadapan, tangan yang digunakan untuk menggosok siap sedia di dahi, adalah AMAT DIGALAKKAN, bapa yang memandikan anak tersebut sambil menggosok di dalam hati berzikir Ya Lathif, Ya Hadi.

Pastikan siraman tidak dilakukan ke muka bayi tersebut, kerana boleh melemaskan bayi muda tersebut dan mengundang kelembapan pada lubang hidung bayi tersebut yang boleh mendatangkan risiko jangkitan kuman.

Siraman seterusnya dan yang terakhir, dilakukan ke atas dada seterusnya terus ke bawah. Tidak digalakkan menyapu sabun pada tubuh bahagian hadapan pada bayi peringkat umur ini, kerana membimbangkan kelembapan air sabun pada bekas potongan tali pusat akan melambatkan proses ‘luruh’ tali pusat.

Selesai mandian, bayi tersebut perlu dilapkan dengan kain tuala yang bersih sebaiknya daripada kapas (cotton).

Sapuan perlu bermula dari kepala, kerana lewatnya mengelap kelembapan air di kepala dan ubun-ubun bayi tersebut boleh mengundang kepada masalah lemahnya paru-paru.

Sebaiknya, semua ini dilakukan oleh BAPA kepada bayi tersebut, walaupun, kebanyakan para bapa agak sedikit kegerunan untuk memandikan bayi, insyaALLAH dengan mencuba dan belajar adalah lebih baik.

Pastikan leher dan pinggang bayi dipegang (ampu) dengan baik.

 

——————————quoted from fb Wan Asrul Al-Aydrus

Bolehkah wanita menghantar jenazah ke kubur?

Soalan:
Bolehkah wanita menghantar jenazah ke kubur?

Nota: Rakaman ini dibuat di kelas Dhuha Muslimat bersama Habib Ali Zaenal Abidin Bin Abu Bakar Al-Hamid pada 12.05.2014, di Masjid Darul Ehsan, Taman Tun Abdul Razak, Ampang. Habib membahaskan tafsir ayat surah Al-Baqarah ayat 234-237. Ayat 234 ada kaitan dengan soalan yang ditanyakan, dan disebabkan banyak berlaku kesilapan dalam hal ini hari ini, admin cuba senaraikan isi penting jawapan yang diberikan Al Habib, segala salah silap admin mohon maaf, dan di sebalik itu, diharapkan ada manfaat untuk kita amalkan dan perbetulkan mana yang silap. Mohon dengar rakaman sendiri untuk pemahaman yang lebih baik. Soalan ini mula dijawab pada minit rakaman 35:00 ke atas, tapi jika dengar semuanya adalah lebih baik, InshaAllah.

Rakaman audio ada di:https://drive.google.com/file/d/0BzJxIOA5sA8JX2NsMlNhQlh5Ums/edit?usp=sharing

Jawapan:
Tidak boleh, khususnya bagi isteri yang suaminya yang meninggal, kerana iddahnya telah bermula, dan isteri tidak boleh keluar meninggalkan rumah suami kecuali darurat.

Darurat ini bukan mengikut persepsi kita, tapi mengikut apa yang ditetapkan oleh syarak. Antara sebab yang dibenarkan untuk meninggalkan rumah suami adalah jika keselamatannya terancam. Sebab-sebab seperti ingin menziarahi kubur, atau menghadiri majlis ilmu tidaklah termasuk sebab yang darurat.

Ibadah mesti mengikut cara yang diatur oleh Allah, bukannya mengikut hawa nafsu. Jadi, kalau ingin suami yang meninggal mendapat redha Allah Ta’ala, isteri tidak boleh keluar daripada rumah suaminya selama 4 bulan 10 hari. Yang beri suami dan yang tak izinkan keluar ialah Allah SWT, jadi kita kena patuhi arahan Allah dan bukan dengar apa masyarakat kata.

Ambil iktibar daripada kisah Ummu Salamah yang pada asalnya ingin menunjukkan cara ratapan luar biasa ketika suaminya meninggal. Tetapi setelah dilarang oleh Nabi SAW, dia akur dan menurut apa yang diajar Rasulullah ﷺ, dan akhirnya diganjar Allah dengan dia akhirnya diperisterikan oleh lelaki terbaik, iaitu baginda Rasulullah ﷺ sendiri. Iktibarnya – bilamana mendahulukan Allah, pasti ada ganjaran tak kira sama ada akan diberikan ketika di dunia ataupun disimpan untuk akhirat.

Isteri tidak perlu merasa bersalah dengan anggapan masyarakat yang mungkin mengatakan –“Isterinya tak hantar suaminya ke kuburlah.” Dan isteri juga tak perlu rasa bersalah dan membuat helah seperti isteri ikut tapi duduk dalam kereta saja, atau duduk jauh sikit daripada tempat dikebumikan. Perasaan bersalah itu perlu diambil kira berdasarkan hukum Allah, dan bukan hukum budaya masyarakat. Jangan takut apa orang cakap.

Pada zaman Rasulullah ﷺ sudah ada golongan wanita yang nak ikut ke kubur, lalu Nabi ﷺ bertanya kepada mereka, “Kamu nak pergi kubur, adakah kamu pikul jenazah itu? Jawab mereka, “Tidak.” Baginda Rasulullah ﷺ bertanya lagi, “Adakah kamu akan masuk ke dalam kubur untuk menguburkan jenazah?” Jawab mereka, “Tidak.” Lalu Rasulullah ﷺ berkata, “Kamu balik kamu dapat ganjaran, lebih baik daripada kamu ikut dan kamu dapat dosa.”

Ini bukan menunjukkan yang agama ini tiada perasaan kepada kaum wanita. Hari ini orang akan mengatakan seorang isteri tak penuhi hak suami jika isteri tak hantar jenazah ke kubur. Lama-kelamaan orang akan kata tak penuhi hak suami jika tak semua ahli keluarga hadir di kubur. Generasi akan datang pula akan kata tak penuhi hak suami jika tak masuk dalam kubur. Perubahan demi perubahan akan berlaku jika ianya dicipta mengikut akal fikiran manusia atau budaya tempatan yang sumbernya tak tetap. Tapi jika ikut hukum Allah, ia sama saja tak kira di mana berada – Malaysia, Indonesia atau Yaman dll.

Jika ada yang kata, “Eh awak tak penuhi hak suami awaklah. Jawab padanya, “Eh, Allah yang suruh saya tak ikut.” Oleh itu, pastikan apa yang kita buat itu adalah sesuai mengikut apa yang Allah Ta’ala suruh.

Jika ikut cakap orang kita dapat dosa, tapi ikut cakap Nabi ﷺ, yang tak pernah bercakap kecuali ianya wahyu daripada Allah Ta’ala, kita akan dapat pahala. Maka, rugi jika seseorang itu ikut cakap orang! Di akhirat nanti bukan kawan itu yang akan membela kita di hadapan Allah, bahkan dia akan menjauh daripada kita.

Jika isteri ingin melihat suami buat kali terakhir atau ingin solatkan, bawa jenazah pulang ke rumah sebelum dikebumikan. Siapa kata jenazah tak boleh dibawa pulang ke rumah jika telah dimandi (dan disolatkan) di masjid?

Jika ingin solatkan, baca Quran atau apa saja – buat di rumah agar isteri tak perlu keluar. Kalau boleh mandikan di rumah lebih baik, tapi kalau tak boleh, bawa ke masjid, dan kemudian bawa balik ke rumah. Nak buat tahlil di masjid boleh, tapi isteri buat di rumah saja.

Isteri tak boleh keluar menunggu suami dimandikan di masjid atau seumpamanya, kerana iddah bermula setelah suami meninggal.

Perempuan, kalau nak pergi ke kubur, pergi pada hari selain daripada hari pengkembumian. Kecuali, jika satu kampung itu tiada lelaki, semuanya perempuan. Maka, dalam hal ini – perempuan yang bawa jenazah, yang gali kubur, yang kebumikan, yang uruskan semuanya.

Perempuan bukan dilarang pergi ke kubur, tapi risau berlaku perkara yang tidak sesuai dengan syarak jika ikut bersama lelaki yang menguruskan jenazah. Kita pun lihat sendiri banyak berlaku, perempuan ahli keluarga duduk di hadapan kubur, dan sekelilingnya semuanya lelaki. Batasan antara lelaki dan perempuan tak lagi diperhatikan. Tambahan pula kalau perempuannya tidak menjaga cara berpakaian yang sopan dan menurut syarak.

Biarkan orang lelaki siap menguruskan. Esok pagi-pagi, baru anak dan ahli keluarga pergi untuk bacakan Yasin ke… dan akan dapat baca dalam keadaan tenang dan tak bercampur dengan lelaki.

Ambil iktibar daripada kisah anak perempuan Nabi Syuaib, yang ketika ingin mengambil air daripada perigi. Walaupun memerlukan, mereka tidak beratur bersama lelaki, tetapi mereka tunggu jauh daripada perigi sehingga lelaki selesai, baru mereka akan ambil air. Sama juga kalau nak ziarah kubur, tunggu orang lelaki selesai dulu, pergi keesokan harinya.

Terdapat banyak perbahasan ulama dalam kes isteri yang kematian suami dan perlu keluar bekerja, kerana memang sukar mendapatkan cuti selama 4 bulan 10 hari. Dalam keadaan darurat, seseorang dibenarkan melakukan sesuatu yang haram sekalipun. Dalam hal ini, kalau isteri bekerja, perlu dilihat adakah pekerjaan itu keperluan darurat atau tidak. Kalau dengan dia tidak bekerja, tapi keperluan asasnya dapat dipenuhi, maka itu bukan darurat yang membolehkan dia untuk keluar bekerja. Tapi, kalau dengan dia tak bekerja, dia tak boleh makan, atau anak-anaknya tiada yang menanggung, atau keluarga suaminya tidak mampu menanggungnya, walhasil, dia ada sebab yang menyebabkan dia tidak boleh berhenti kerja, tapi sebab dan daruratnya itu perlu diambil kira oleh syarak dan bukan oleh diri sendiri. Jadi, dalam hal ini, dia boleh keluar bekerja tetapi tetap tidak boleh meninggalkan tuntutan lain seperti berhias, dan melakukan hanya yang diperlukan sahaja dan keluar dari rumah pergi kerja, dan kemudian pulang ke rumah, dan tidak pula singgah di tempat-tempat yang tak berkaitan. Kalau nak pergi kedai, cuma untuk keperluan beli makanan dan minuman sahaja.

Wallahu’alam.

————————–copied from Kerana Kasih Nabi fb page———————–