17 persediaan sebelum berhenti kerja

17 persediaan sebelum berhenti kerja

Tengahari ini mendapat jemputan makan tengahari bersama bekas teman sekerja. Beliau meminta pandangan saya tentang rancangannya mahu berhenti kerja dan fokus untuk berbisnes dalam masa 2 tahun akan datang.

Beliau telah menanam budi pada saya dengan belanja saya makan nasi ayam kampung.

Saya kongsikan 17 persediaan penting sebelum beliau nekad untuk berhenti kerja.  (Rujukan dari pengalaman sendiri dan orang lain)

1. Sediakan simpanan 36 bulan perbelanjaan bulanan. (Perbelanjaan asas seperti ansuran rumah,kereta,makan dan lain-lain)

2. Kurangkan komitmen hutang pada bank, sebaik-baiknya terus langsaikan hutang piutang yang ada.

3. Sebaik-baiknya telah ada kelengkapan asas (rumah/kereta)

4. Buat bisnes yang aliran tunai pantas (trading). Elakkan model bisnes consigment untuk permulaan.

5. Buat bisnes secara sambilan dahulu, cuba selama 6 bulan, jika pendapatan bersih dari bisnes 3kali ganda melebihi gaji pokok, boleh buat keputusan.

6. Jauhi model bisnes yang memerlukan kita untuk membuat pinjaman dahulu.
(pinjaman untuk kembangkan bisnes atau bisnes sudah stabil boleh  dipertimbangkan)

7. Kenalpasti tujuan utama mahu membuat bisnes. Mahu banyak duit atau mahu kaya-raya?

Banyak duit= Kaya sendiri. Kaya-raya = Legasi perniagaan

8. Persediaan mental dan emosi sangat penting. Sebab tu perlu ada simpanan 36 bulan perbelanjaan bulanan supaya apabila bisnes jatuh, punyai ketenangan jiwa untuk berfikir.

9. Jika ada simpanan RM3,000 hanya guna RM1,000 sahaja untuk memulakan bisnes. (Guna 1/3 simpanan sahaja supaya kita masih boleh bernafas sekiranya bisnes jatuh)

10. Pastikan kita telah dikelilingi dengan sahabat dan mentor bisnes bagi mengekalkan momentum.

11. Jika mahu terus terjun dengan bidang yang diminati, berkuli dengan mereka yang telah berjaya dan dapatkan pengalaman dengan mereka sebelum mula buat sendiri.

12. Dapatkan restu dari ibu bapa atau suami/isteri (keberkatan)

13. Bersedia untuk ikat perut sekiranya pada fasa pertama bisnes masih belum untung. (Jika 6 bulan tidak untung, tutup dan fokus bisnes lain atau tukar lokasi)

14. Pastikan telah bersedia sepenuhnya kerana dunia makan gaji dan dunia bisnes adalah dua dunia yang berbeza.

15. Sebelum ambil sebarang risiko,pastikan telah persiapkan diri dengan sebaiknya untuk menghadapi risiko.

16. Sediakan rancangan kecemasan sekiranya apa yang dirancang tidak menjadi (ready for the worst)

17. Banyakkan menambah ilmu dari masa ke semasa kerana ilmu boleh mengurangkan risiko yang bakal di hadapi.

Good luck Bro!

P/s : Nota di atas hanya sebagai cadangan. Pemahaman pembaca terhadap nota ini adalah diluar tanggungjawab saya.

___________________________________

from fb for my own reading

Anakku Alhafiz

PERINGKAT HAFAZAN ANAK KECIL

Setiap anak kita pasti sedang berada disalah satu level hafazan yang akan saya senaraikan dibawah ini..

Bagi yang belum bermula,

jangan mengalah..

kerana anak anda tidak pernah terlewat untuk memulakan hafazan aAlQuran

Sedangkan seorang nenek dari Indonesia yang berusia 80 tahun juga berjaya menghafaz 30 Juz AlQuran pada usia senjanya

Berikut antara perkongsian saya dalam Seminar Anak Cinta Al Quran nanti,

Jom Analisa tahap anak kita:

1)Hafazan dari awal kandungan
***********************************

Ajaib bukan?Benarkah hafazan boleh berlaku sewal anak dalam kandungan..?

Ya..ini cerita benar..Dibuktikan dengan kajian saintifik bahawa pendengaran anak sudah mula berfungsi seawal 18 minggu di alam rahim

MasyaAllah..

Jadi bagaimana untuk memaksimumkan kemampuan anak ini?

2)Detik awal kehidupan
**************************

Ketika anak masih merah lagi kulitnya, si ibu sudah boleh mulakan hafazan untuk anakanda tercinta

Imam Syafie R.A bergelar Al Hafiz pada usia yang muda sekitar 7 tahun,
antara rahsia yang mendorong beliau menghafaz adalah amalan ibu beliau..

Ibu imam As Syafie sentiasa berwudhu’ dan membaca Al Quran sepanjang menyusukan anaknya

Bagaimana amalan kita ketika ini?

3)Hafazan anak yang belum boleh membaca Al Quran
************************************************************

Anak sudah boleh diajar menghafaz walaupun belum berkemampuan membaca sendiri AlQuran

Rawat kesalahan hafazan mereka dengan metod gaya gerak tangan yang melambangkan maksud ayat yang dihafaz anak

Selain dari Kaisa yang cemerlang dengan metod ini,

anak kecil dari Iran yang bernama Hussein Al Tabatabai juga berjaya menghafaz menggunakan kaedah ini

4)Hafazan anak sudah mula kenal huruf bersambung
**********************************************************

Kaedah ini sesuai untuk anak sudah boleh mengenal huruf bersambung ( sedang membaca buku Al Furqan 3, iqra’ At Taisir Buku 3)

Tahukah kita bahawa pembelajaran yang melibatkan 2 sensori secara serentak iaitu telinga (Audio) dan mata (visual) boleh membantu ingatan anak dengan lebih cepat

Pelajari kaedah hafazan AudioVisual yang bakal membantu anak lebih cepat membaca Al Quran sekaligus meningkatkan daya hafazan

5) Hafazan secara santai
***************************

Peringkat awal anak sudah boleh membaca AlQuran,

biasanya mereka akan membaca secara merangkak-rangkak

ini adalah normal,

bagaimana kita boleh membantu mereka untuk proses hafazan seterusnya?

6) Hafazan Intensif
*********************

InshaAllah saya bakal berkongsi teknik hafazan intensif yang saya gunapakai dalam mengajar anak lelaki saya yang agak kinest juga,

Tetapi dia boleh duduk diam untuk menghafaz..

Malahan tidak sabar-sabar untuk mengulang ayat yang sedang dihafaz

MasyaAllah, Tiada kekuatan melainkan dari Allah

Biasa anakanda boleh menghafaz satu mukasurat menggunakan kaedah ini

Bila kita mati…

Bila kita mati, tiada lagi org ziarahi. Bahkan, selepas beberapa ketika anak & isteri akan kembali ceria spt biasa…….

Inilah di antara tulisan terbaik Syekh Ali Thanthawi Mesir Rahimahullah: Pada saat engkau mati, janganlah kau bersedih. Jangan pedulikan jasadmu yang sudah mulai layu, kerana kaum muslimin akan menguruskan jasadmu. Mereka akan melucutkan pakaianmu, memandikanmu dan mengkafanmu lalu membawamu ke tempatmu yang baru, KUBURAN.

Akan ramai orang yang menghantarkan jenazahmu bahkan mereka akan meninggalkan pekerjaannya untuk ikut menguburkanmu. Dan mungkin banyak yang sudah tidak lagi memikirkan nasihatmu pada suatu hari….. Barang barangmu akan dikemas, kitab , kasut dan pakaianmu. Jika keluargamu setuju barang2 itu akan disedekahkan agar bermanfaat untukmu. Yakinlah; dunia dan alam semesta tidak akan bersedih dgn kepergianmu. Ekonomi akan tetap berlangsung! Posisi pekerjaanmu akan diisi orang lain. Hartamu menjadi harta halal bagi ahli warismu. Sedangkan kamu yg akan dihisab dan DIPERHITUNGKAN untuk yang kecil dan yang besar dari hartamu!

Kesedihan atasmu ada 3; Orang yg mengenalmu sekilas akan mengatakan, kasihan. Kawan2mu akan bersedih beberapa jam atau beberapa hari lalu mereka kembali seperti sediakala dan tertawa tawa! Di rumah ada kesedihan yang mendalam! Keluargamu akan bersedih seminggu dua minggu, sebulan dua bulan, dan mungkin hingga setahun?? Selanjutnya mereka meletakkanmu dalam arkib kenangan…. Demikianlah “Kisahmu telah berakhir di tengah2 manusia”. Dan kisahmu yang sesungguhnya baru dimulai, AKHIRAT!! Telah musnah kemuliaan, harta, kesihatan, dan anak. Telah engkau tinggalkan rumah, istana dan isteri tercinta.

Kini hidup yg sesungguhnya telah dimulai. Pertanyaannya adalah: Apa persiapanmu untuk kuburmu dan Akhiratmu?? Hakikat ini memerlukan renungan. Usahakan dengan sungguh2; Menjalankan kewajiban kewajiban, hal-hal yg disunnahkan, sedekah rahsia, merahsiakan amal soleh, solat malam, Semoga engkau selamat. Andai engkau mengingatkan manusia dengan tulisan ini insyaAllah pengaruhnya akan engkau temui dalam timbangan kebaikanmu pada hari Kiamat. “Berilah peringatan, kerana peringatan itu bermanfaat bagi orang orang mukmin” Allahurabbi… Kubur itu semakin dekat untuk didiami!

—peringatan utk diri sendiri– dari FB

Qamarun~

A beautiful qasidah..

A beauty never been seen by eyes
A sanctity never been born by any woman
Created void of shame
As if you are created the way you wish to be

Moon… Moon…
You are like a moon, O Prophet
O beauty… O beauty…
You are so beautiful, O Prophet

Moon… Moon…
You are like a moon, O Prophet
O beauty… O beauty…
You are so beautiful, O Prophet

And his hand is like a blossoming flower
Everlasting scent when touched by hands
And his hand is like a blossoming flower
Everlasting scent when touched by hands

And his gift encompass every person
O lover of Allah, the best of mankind

Moon… Moon…
You are like a moon, O Prophet
O beauty… O beauty…
You are so beautiful, O Prophet

No taint of shadow because You are Light
You are like both moon and sun
No taint of shadow because You are Light
You are like both moon and sun

There is no guidance without his presence
As the whole universe is brighten by his presence

Moon… Moon…
You are like a moon, O Prophet
O beauty… O beauty…
You are so beautiful, O Prophet

قمرُ قمرُ قمرُ سيدنا النبي قمر وجميل وجميل وجميل سيدنا النبي وجميل
وكفٌ المصطفى كالوردٍ نادي.هالله هالله
وعطرها يبقى اذا مسْت ايادي هالله هالله
وعمْ نوالها كل العبادٍحبيب الله ياخير البراء
قمرُ قمرُ قمرُ سيدنا النبي قمرُو جميل وجميل وجميل سيدنا النبي وجميل
ولاظلٍ لهُ بل كان نوراهالله هالله
تنال الشمس منه والبدورهالله هالله
ولم يكنٍ الهدى لولا ظهوره
وكل الكون انا رهن رقاها

———————————————

Pernah dengar dalam radio IKIM, ustazah norhafizah musa ajar doa supaya kita dikurniakan suara yang lunak dan sedap didengar bukan untuk menggoda, tetapi untuk menarik makhluk Allah untuk lebih ke arah jalanNya

I found a new jewel today, Mostafa Ateh. Outstanding~

Featured Image -- 2039

12 Genius One Pot Meals For A Delicious Dinner (And Minimal Cleanup!)

Originally posted on Daily Savings From All You Magazine:

There are two main constraints that limit my cooking abilities: I’m pretty much useless in the kitchen unless I’m boiling water, and I have a tiny apartment kitchen that no more than two people can comfortably fit in. Luckily for me and other time-crunched individuals (or kitchen novices), there are plenty of much more talented cooks out there who’ve adapted delicious recipes that can all be made with just one pot. A flavorful, low-maintenance meal that cuts down on cleanup time? I may never have to invest in another cooking method again!

Related: 20 Easy One-Pot Dinners »

Here are some amazing Pinterest finds to get started on your own one pot cooking adventure yourself:

One Pot Tomato Basil Pasta from Yankee Kitchen Ninja

One Pot Zucchini Mushroom Pasta from Damn Delicious

One Pot Creamy Chicken Pasta from Spoonful of Flavor

Shrimp Scampi Linguine from Rasa Malaysia

One Pot Wonder Chicken Lo Mein from The…

View original 102 more words

Alquran = Bestfriend

Assalamualaikum.. 

Alhamdulillah saya dan keluarga telah pulang ke tanah air dari mengerjakan Umrah pertama kami. Semoga ada Umrah kedua, ketiga dan seterusnya selepas ini jika diizinkan olehNya. Banyak perkara yang saya nak kongsikan di sini dan InsyaAllah nanti saya akan menulis sebagai kenangan saya di Haramain. Buat masa ini, saya gembira kerana cinta saya kepada Alquran semakin dalam dan ini hasil pencarian saya untuk lebih faham dalam pembacaan Alquran. Sesungguhnya saya sangat iri hati for those who their own mother tounge is Arabic. Mereka membaca AlQuran seperti membaca buku cerita. I want myself to be like that eventhough i just only can read the tafseer.. Betapa sedih rasa mengenangkan umur 30 tahun yang tidak sepenuhnya di isi dengan bersungguh2 untuk memahami isi kandungan Alquran. Semoga Allah swt memberi jalan kepada saya untuk terus istiqamah dalam memahami kitab suci ini.

————————————————————————————————–

10 Nasihat Untuk Memahami Maksud Al Quran

Ketika malam bertukar menjadi pagi, kucoretkan tulisan ini sebagai nasihat bagi yang sudi, untuk dipraktikkan bukan sekadar teori, agar Al Quran dibaca lalu difahami. Berikut adalah beberapa panduan untuk sesiapa sahaja yang ingin memahami Al Quran, terutama mereka yang tidak memahami sebahagian besar ayat Al Quran hanya kerana ayat-ayat itu adalah di dalam Bahasa Arab.

Perkara sebegini bukan halangan untuk anda memahami Al Quran. Malah ramai yang menguasai Bahasa Arab tetapi masih lagi tidak cuba memahami Al Quran. Semoga Allah SWT memberikan hidayah untuk saya dan anda semua.

1- Membeli sebuah Al Quran berserta terjemahan. Mungkin terdapat perbezaan pendapat di kalangan kita tentang terjemahan Al Quran yang paling baik. Saya secara peribadinya mencadangkan agar pembaca membeli terjemahan Al Quran yang dicetak oleh Kerajaan Arab Saudi di dalam Bahasa Indonesia dan juga Tafsir Pimpinan al Rahman terjemahan Dr. Abdullah Basmeih yang dicetak oleh Jabatan Perdana Menteri Malaysia.

2- Peruntukkan waktu secara tetap sama ada harian atau mingguan untuk membaca beberapa ayat Al Quran berserta terjemahan. Tidak perlu terlalu bersemangat kerana selalunya semangat yang berlebihan tidak akan bertahan lama. Jika anda sekadar ingin membaca ayat Al Quran tanpa terjemahan, sememangnya digalakkan setiap hari dalam keadaan yang sederhana. Namun untuk membacanya berserta terjemahan, perlulah diberikan peruntukan waktu untuk ‘menghadamkan’ terjemahan dan maksud ayat-ayat yang telah dibaca. Mungkin pembaca boleh memperuntukkan masa untuk ayat-ayat daripada juzuk 30 kerana ia ayat-ayat yang sering kita baca dan hafal. Sebagai contoh, mulakan dengan surah al Ikhlas yang mengandungi 4 ayat dan diberi tempoh selama 3 hari untuk membaca, merenung dan memahami maksudnya sebelum berpindah kepada surah al Naas pula. Begitulah seterusnya.

Tidak semestinya anda mengikut susunan misalnya bermula daripada al Fatihah kemudian al Baqarah, Ali Imran dan seterusnya, atau bermula daripada al Naas kemudian al Falaq, al Ikhlas dan seterusnya. Matlamat kita ialah cuba memahami ayat-ayat Al Quran secara keseluruhan. Mungkin minggu ini kita ingin memahami maksud beberapa ayat daripada surah Yaasin dan minggu depan pula kita ingin mengetahui maksud beberapa ayat daripada surah al Kahfi pula. Apa yang penting, setiap minggu kita akan peruntukkan sedikit masa untuk memahami beberapa ayat dan sikap ini berterusan dengan penuh istiqamah.

3- Tandakan ayat-ayat yang kurang jelas maksudnya. Sememangnya kita tidak akan dapat memahami dengan jelas setiap ayat yang dibaca. Mungkin ini disebabkan oleh keadaan atau tumpuan kita semasa membacanya. Mungkin juga disebabkan ayat terjemahan itu tidak jelas dan mungkin juga disebabkan kita baru membacanya sekali tanpa benar-benar faham. Walau apa pun sebabnya, jangan biarkan ayat itu berlalu tanpa memastikan kita benar-benar faham maksudnya. Tandakan ayat tersebut dan peruntukkan beberapa hari atau lebih untuk mengkaji maksudnya dengan lebih jelas.

4- Wujudkan panel rujukan sendiri dengan menyimpan nombor telefon beberapa orang ustaz yang dirasakan mampu menghuraikan maksud ayat-ayat yang kurang jelas maksudnya tadi. Rujuk kepada mereka untuk mendapatkan jawapan yang lebih cepat dan mudah. Lebih cepat ialah dengan menulis sms dan dihantar ke telefon bimbit seseorang ustaz, misalnya anda tulis ‘Assalaamualaikum ustaz, apa maksud ayat 23 surah Luqman? Terima kasih’. Mungkin sesetengah ustaz tidak terus membalasnya kerana ingin mengkaji terlebih dahulu. Lihat, anda telah melakukan amal soleh dengan menyebabkan seorang agamawan membuka kembali buku dan kitabnya yang telah lama berhabuk di atas rak buku, hanya kerana satu sms yang ingin tahu tentang tafsir satu ayat daripada Al Quran.

5- Boleh juga mencari maksud ayat tersebut daripada terjemahan edisi yang lain ataumembeli buku tafsir Al Quran yang telah diterjemahkan. Kini terdapat banyak buku tafsir yang diterjemahkan dan yang paling baik setakat pengetahuan saya ialah terjemahan Tafsir Ibn Kathir. Buku terjemahan Al Quran juga terdapat dalam banyak versi sama ada di dalam Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris atau Bahasa Indonesia dan lain-lain lagi. Langkah ini mungkin memerlukan kepada perbelanjaan yang lebih untuk memiliki sebanyak mungkin terjemahan Al Quran, tetapi ia tetap berbaloi kerana tujuan kita amat mulia iaitu memahami Al Quran.

6- Pengulangan bacaan tafsiran atau terjemahan ayat yang sama dapat memberikan gambaran yang lebih jelas tentang ayat. Mungkin kali pertama anda membaca terjemahannya dan tafsirannya semasa pemikiran anda tidak berfokus dan tidak tenang disebabkan pelbagai masalah. Kali kedua pula anda membacanya dalam keadaan tenang dan tiada masalah. Pasti bacaan kedua akan lebih membantu anda memahami ayat tersebut, wallahu a’lam.

7- Sebolehnya cari kaset-kaset atau CD yang mengandungi huraian Al Quran daripada ustaz-ustaz atau mana-mana pendakwah. Mungkin anda sibuk dan tak sempat nak mendengar kuliah tafsir, maka bukalah radio atau belilah cd untuk anda belajar daripada dalam kereta atau gunakan alat seperti cd walkman atau mp4 untuk mempelajari tafsir Al Quran. Takkanlah waktu di dalam kereta hanya dengan mendengar lagu atau berita di radio sahaja?

8- Lebih baik lagi jika mempunyai tempat kuliah tafsir yang dihadiri secara tetap. Ini penting untuk menjadikan kita sentiasa istiqamah dalam mempelajari tafsir. Ustaz yang mengajar juga boleh kita jadikan sebagai rujukan tetap kerana kita akan sentiasa bertemu dengan beliau setiap kali tiba waktu kuliah.

9- Layari laman web Islamik yang menawarkan perkhidmatan untuk memahami ayat-ayat Al Quran atau boleh muat turun beberapa program yang mengandungi tafsir atau terjemahan Al Quran. Internet perlu digunakan sebaik mungkin terutama bagi mereka yang boleh ‘online’ semasa berkerja. Program tafsir juga boleh dimuat turun ke dalam laptop atau ke dalam alat seperti telefon bimbit atau telefon PDA yang canggih lagi memudahkan.

10- Cuba pelajari Bahasa Arab untuk lebih mendekatkan diri kita dengan maksud ayat yang dibaca. Hendak seribu daya. Saya secara peribadi telah bertemu dengan orang-orang yang tahu berbahasa Arab dengan mempelajarinya secara sendiri dan mereka bukanlah produk sekolah agama atau universiti di negara Arab.

Akhir kata, berdoalah kepada Allah SWT agar kita tergolong dalam kalangan orang-orang yang ingin mendalami ilmu Allah SWT terutamanya ingin mendalami Al Quran. Ingatlah, tiada keinginan untuk menambahkan ilmu agama adalah satu penyakit merbahaya. Kesannya pesakit ini akan terus hidup dalam keadaan jahil dan tidak bertambah ilmunya. Ingat pesan Rasulullah SAW :

Sebaik-baik kamu ialah orang yang mempelajari Al Quran dan mengajarnya...(Riwayat al Bukhari)

Disunting Oleh: Lokman Mohd Hashim
Sumber: JAKIM

Alahai sayang

Tadi sebelum tidur kite baca buku kan zareen.. Pastu zareen sembang dengan bebear ibu pun buat2 tido. Ibu saje nk tgk reaksi zareen.

Mungkin sbb musykil zareen kejut2 ibu banyak Kali, bukak mata n mulut ibu, gerakkan tangan ibu, picit pipi ibu tapi ibu diam je.

Lepas 10minit lebih kurang zareen tengok ibu takde response zareen pun mula nangis . teresak2.

Dalam hati ibu fikir, “camnila kot kalau aku betul2dah mati”.. Sian anak ibu Beria nangis.

Pastu ibu bukak mata Dan terus peluk zareen. Zareen nangis lagi kuat Dan cakap
“Ibu janganlaa..”
Ibu tanye, “jangan ape?”
“Ibu janganla tido lama-lama”

Alahai sayang…
*kite selalu kena ingat mati ,kerana mati adalah yg paling dekat dgn kite dan yang jauh dari kite adalah USIA.