102.Ajal maut di tangan tuhan

Sampai kolej singgah kedai bawah, tengok paper, tengok headlines and I found that two of our personalities had passed away yesterday.Last week I read a post from secretschool [ my lecturer’s blog ] explaining about how we can see a lots of news in paper and showing us on how to be more observant so that the hidden agenda will reveal.

So today I took a few seconds glaring onto the front cover of Utusan/Malaysia and quickly I reckoned that there is something hidden. Maha suci Allah, today’s headlines had put me into muhasabah mode. Sebenarnya memang nyata ajal maut di tangan-Nya dan kita sebagai makhluk ciptaan-Nyalah yang menentukan bagaimana cara pengakhiran hidup kita. Melihatkan dua imej personaliti yang amat berbeza latar belakangnya membuatkan saya tersentuh dan malu sendiri. Saya tidak berniat memalukan mana-mana pihak, tetapi headline hari ini betul-betul meruntun jiwa saya. Saya tidak mahu bercerita panjang, cukuplah untuk saya memberitahu anda yang membaca bahawa kita esok hari belum tentu masih bernyawa ataupun tidak.

Persiapkan diri sebaik mungkin. Lihat dengan mendalam terhadap imej di atas dan sama-sama kita fikirkan sudah banyak manakah amalan yang kita kumpul selama ini dan bagaimana kita dikenali. Come to think of it, pengakhiran sakit kedua-dua Allahyarham tidak jauh berbeza. Subhanallah.

*to En. Azizi from secretschool thanks for teaching me on how to be more observant on paper’s headlines.

One thought on “102.Ajal maut di tangan tuhan

  1. aku pun baru tau….aku pun baru skrg sensitive dgn bende mcm ni..so bile ngk paper..dah tau dah headline yg nak disampaikan..bagus la ima…tq en khairulazizi .

Leave a Reply

