Suara Hati Warga Pendidik

Tulisan seorang pensyarah kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

YAB Dato Seri, dengar-dengarkan suara hati warga pendidik.

(1) Seorang TPM terlalu sibuk untuk menjadi Menteri Pelajaran.

(2) Dasar-dasar pendidikan bukan perkara main cuba-cuba. Baiki apa yg ada dan bukan ubah kerana nak tunjuk pandai.

(3) Beri juga perhatian kepada guru pelatih. Soal posting hanya satu daripada masalah yang perlu diselesaikan segera. Namun yg lebih penting ialah mengerahkan semua wakil rakyat dan MP supaya mendekati institusi pendidikan guru (IPG dan IPT) yg ada dalam kawasan mereka (walau pun mereka bukan pengundi wakil rakyat berkenaan). Guru2 ini yg akn keluar dlm msayarakat sbg org kuat belia dan org kuat parti.

(4) Wujudkan jawatan pembantu guru/pegawai pengurusan yg mungkin juga boleh dilantik dalam kalangan guru itu sendiri untuk menjadi Pegawai Peperiksaan, Penguatkuasa Disiplin dan Keselamatan, Pegawai Kebajikan Pelajar, Jurulatih Kokurikulum, Pegawai Data dll sepenuh masa macam kaunselor. Dengan ini guru boleh menumpukan perhatian kepada pengajaran dan pembelajaran secara berkualiti.

(5) Sebelum melaksanakan sesuatu dasar, bahaskan terlebih dahulu dengan kumpulan pelaksana; bukan berpandu kpd kumpulan pembuat dasar saja. Jangan terpesona dgn gelaran Guru Cemerlang, Pensyarah Cemerlang atau ijazah kedoktoran; kerana mereka bukan Profesor Serba Tahu.

Dzulkarnain Mat
Ketua Unit Kepimpinan dan Pembangunan Insan
IPG Kampus Tengku Ampuan Afzan

Lawatan ke IKN, Rawang

Lawatan ni sebenarnya dah lama. Oktober lepas semasa minggu terakhir saya berpraktikal di SMK Jugra, Banting. Guru pembimbing saya –  Cikgu Rasidah telah mengajak saya untuk menyertai lawatan ini bersama-sama cikgu yang lain. Banyak yang telah dapat kami pelajari dari lawatan ini. Oleh kerana IKN ( Institut Kraf Negara ) ini adalah di bawah KPKK,  peralatan dan mesin yang digunakan adalah antara yang terkini dan lengkap.

Now, on to the pictures

Bengkel Ukiran

Guru Pembimbing saya yang berbaju biru – Cikgu Rasidah Osman

Bengkel Rotan

Bengkel Tembikar

Bengkel Tekstil

Bengkel Batik

Seronok tengok bengkel-bengkel yang ada di sini. Students kat sini ada yang ambil Sijil & Diploma. Siap ada elaun rasanya. Dapat juga akhirnya sampai di IKN , Rawang ni. Jadi, siapa-siapa lepasan SPM yang rasa ada bakat dalam seni apa kata kembangkan lagi bakat tu dan hantar permohonan untuk belajar di sini. Manatau boleh bukak Art Shop sendiri later in future . Good Luck!

Been here En. Rizal! But ur in the meeting room. huhu

 

Revamp the uniform!

Apabila sudah berada di persekitaran sekolah ( ya, saya sedang berpraktikal ), saya memerhatikan ada sedikit ketidakrelevenan yang dapat saya lihat dari segi pemakaian uniform sekolah di Malaysia. Murid Nampak selebet dan tidak terurus ( pada yang malas untuk seterika baju ). Baju asyik tidak dimasukkan di dalam seluar, pelajar perempuan tidak melipat tudung di tepi kiri kanan,tudung singkat dan sebagainya.

Jika menteri pelajaran boleh bertukar dan memansuhkan UPSR dan PMR, kenapa tidak uniform sekolah? Sudah bertahun-tahun uniform sekolah masih di takuk lama. Fesyen yang sama. Material dan warna yang sama. Agak lapuk fesyen uniform sekolah di Malaysia rasanya.

Bagi pelajar perempuan, saya amat tidak sokong lagi dengan pemakaian baju uniform berwarna putih. Jika anda faham apa maksud saya. Cuaca di Malaysia agak panas dan ini menyebabkan pelajar lebih memilih untuk tidak ber’camisole’. Perhatian, bukan semua bertindak begini. Tetapi kebanyakkannya. Ini mengundang kepada mata-mata yang ingin melihat dan tidak baik kepada perkembangan remaja lelaki khasnya.

Tudung yang dipakai tidak mengikut standard, ada yang terlalu pendek dan nampak sangat janggal sebagai seorang muslim. Pernah sekali pengetua di sekolah saya menyuruh pelajar memakai tudung yang diikat belakang untuk waktu PJK. Kami menyambut dingin saranan itu kerana cadangan pengetua ketika itu tidak sesuai dijalankan pada waktu itu ( sekolah kami lebih kearah islamik walaupun kami sekolah aliran sains ). Jelas menunjukkan bahawa corak pemakaian pelajar juga perlu berubah mengikut peredaran zaman.

Uniform bagi non-muslim juga saya lihat tidak menunjukkan standard pelajar Malaysia yang semakin maju dan membangun. Jika ditanya pendapat saya yang tidak berapa arif dalam fesyen, saya akan tetap dengan standard labuh yang sama seperti sekarang dan menukar corak kolar pinafore tersebut. Warna biru yang ada seperti sekarang? Kalau boleh tukarlah. Agak bosan mata memandang sekarang ni.

Cadangan saya yang lain ialah pemakaian tudung yang standard dan menggunakan material ( kain tee ) dan stail seperti tudung Syria ( yang labuh menutup dada ). Ianya mudah dan lebih kemas. Saya juga mencadangkan satu set baju uniform sekolah bagi pelajar perempuan menggunakan tona biru. Material yang tidak nipis Warna putih sudah tidak relevan pada saya. Mudah kotor dan jarang.

Bagi pelajar lelaki, saya tidak berapa mahir dalam memberi cadangan tentang baju lelaki. Tetapi sebagai pendapat saya suka jika pelajar lelaki memakai seluar berwarna kelabu dan berbaju kemeja biru lengkap dengan tali leher ( seperti uniform kanak-kanak di atas 😉

Tetapi seperti di US, ada juga yang tidak menyokong kepada pemakaian uniform. Di bawah merupakan salah satu komen yang menyebabkan mereka tidak menyokong uniform sekolah :

“I am totally AGAINST school uniforms! One reason, of many, is Safety of the Students. For example: During a natural disaster (God Forbid) Earthquake, Tornado, etc,…  How would a Parent I.D. their child?  By the clothes that they were wearing, when they left home. What if a Senior decided to attack a 9th -or- 10th grade student.  How would the victim describe the attacker?  Let’s see, Khaki Pants – Navy Blue Shirt – Brown Shoes.  You get the picture. This was, is, and will ALWAYS BE a VERY BAD idea. Submitted by Randy”

Sampai ke situ mereka berfikir kan? Alhamdulillah di Malaysia belum ada lagi serangan ke atas sekolah setakat ini ( mudah-mudahan dijauhkan ).

Saya berharap kementerian melihat semula uniform di Malaysia ini dan fikirkan kesesuaiannya di zaman sekarang. Saya cuma mengharapkan fesyen uniform sopan ini masih sama dan hanya memurnikan lagi sahaja uniform yang sedia ada supaya pelajar Malaysia Nampak lebih kemas dan sesuai dengan era teknologi kita pada masa kini.

Kaplan Uni Inspiring Ad

Kaplan University  had this really inspiring spot about how they bring education to you, wherever you are.

They used one of those desks we had in high school in lots of cool locations as a metaphor to prove us that education can be reach whenever we are, anytime , anywhere. I got goosebump each time I watch this video. Same thing happenned when I watched UKM’s corporate video. Awesomeness!

Actually my minor class lecturer , Ms. Hasimah Ja’afar is now trying to get us into a new kind of learning practice through technology. We’ve already started our discussion online in YM ( I think many of other Uni’s mates been using the same way too 😉 ). It’s a CHANGE that she want to develop in each of us, to be a new generation of educators that keep abreast  with the technology and all things fancy.

“we’re not dealing with machine, we’re dealing with humans”

Tujuh wasiat Raja-Raja Melayu

Raja Muda Perak Raja Dr Nazrin Shah hari ini mengingatkan rakyat khususnya orang Melayu mengenai tujuh wasiat Raja-Raja Melayu yang menjanjikan kesejahteraan, kedamaian dan keamanan jika mereka bersatu dan berpegang teguh kepadanya. Menurut baginda, wasiat yang disampaikan semasa Raja-Raja Melayu menurunkan tandatangan persetujuan pembentukan Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu pada 5 Ogos 1957 ialah:

  • Kami namakan dan kami panggil dia, bumi yang kamu pijak dan langit yang kamu junjung Persekutuan Tanah Melalyu (sekarang dikenali dengan nama Malaysia);
  • Kami isytiharkan dan kami simpan untuk kamu dan kami benarkan kamu isytihar dan simpan untuk anak cucu kamu, selain gunung-ganang, tasik dan hutan simpan, Tanah Simpanan Melayu sehingga nisbah 50 peratus, selebihnya kamu rebutlah bersama-sama kaum lain;
  • Bagi menjaga kamu dan bagi melindungi anak cucu kamu serta harta hak milik kamu, kami tubuhkan Rejimen Askar Melayu selain untuk membanteras kekacauan dalam negara dan ancaman dari luar negara;
  • Kami kekalkan dan kami jamin Kerajaan dan Kedaulatan Raja-Raja Melayu memerintah negara ini;
  • Kami isytiharkan Islam adalah Agama Persekutuan;
  • Kami tetapkan bahasa kebangsaan ialah Bahasa Melayu;
  • Kami amanahkan dan kami pertanggungjawabkan kepada Raja-Raja Melayu untuk melindungi kedudukan istimewa orang Melayu dan Kepentingan sah kaum-kaum lain. (Kemudian ditambah kedudukan istimewa anak negeri Sabah dan Sarawak).

via malaysiakini

bile baca ni tadi, tetibe cam shiver, buleh rasa mcm daulat raja-raja melayu ni ada.

Difference Between an Era, a Period and a Movement?

Question: What’s the Difference Between an Era, a Period and a Movement?

Answer:

Excellent question. The words “era,” “movement” and “period” are plastered all over Art History, but I don’t recall ever, in any class, going over what they are supposed to mean in comparison to one another. I can’t find any credible references, either, but will do my best.

First, no matter whether era, period or movement is being employed in a situation, they all mean “historic chunk of time.” Secondly, art created during any of the three is distinguished by characteristics common to the era/period/movement. Whichever term is being bandied about, these two factors apply.

The proper name of historic classification is “periodization.” Periodization seems to be a combination of art and science, and is only entrusted to Serious Professionals. It’s mostly science, as far as I can tell, because those in charge of periodizing use as many factual dates as are at their disposal. The art part comes in when the Periodizers have to use words to describe dates. Someone, somewhere, is always going to disagree with somebody else’s choice of words, with an end result that, occasionally, we’ve got more than one term for the same time frame (and harsh – nay, scathing – words flying between historians).

There’s probably a strong argument for foregoing all of this English and using the Vulcan Mind Meld in this periodization business. Since that’s (sadly) not possible, here are a few rules of thumb about Art History periodization.

Rule of Thumb #1

    Periodization is elastic. It is subject to change if and when new data is discovered.

Rule of Thumb #2: Regarding an Era

    An era is usually long, as evidenced by the Baroque Era (around 200 years, if you count the Rococo phase). An even better example would be the Upper Late Paleolithic, an era which covered some 20,000 years’ worth of art and a bunch of geological changes.

    Note: In recent years, “era” has come to be employed with shorter blocks of time (“the Nixon era”) – but that hasn’t got much to with Art History.

Rule of Thumb #3: Regarding a Period

    A period is generally shorter than an era, though they are sometimes used interchangeably. Going by the dictionary, a period should mean “any portion of time.” In other words, period is a bit like the catch-all category in periodization. If we haven’t exact dates, or the chunk of time in question was not a specific era or movement, hey – “period” will suffice!

    It seems to me that period mostly comes up in Art History when (1) some significant ruler was calling the shots in a specific geographic location (this happened a lot in the far East; Japanese history, in particular, is chock-full of periods) or (2) nobody was in charge of anything, as was the case during the Migration Period in the European “Dark Ages.”

    To confuse things further, however, certain individuals lay claim to having worked through this or that period. Picasso, for example, had himself both a “blue” period and a “rose” period. So, a period may also be singular to an artist – though I feel it would be more considerate of the rest of us (trying our hardest to keep things straight) to refer to such as his or her “phase”, “fling”, “passing fancy” or “temporary insanity.”

Rule of Thumb #4: Regarding a Movement

    A movement is less slippery. It means that a group of artists banded together to pursue a certain commonality for “x” amount of time. They had a specific objective in mind when they got together, whether it was a particular artistic style, political mindset, common enemy or what have you.

    For example, Impressionism was a movement whose participants wanted to explore new ways of depicting light and color, and new techniques in brushwork. Additionally, they were fed up with official Salon channels and the politicking that went on there. Having their own movement allowed them to (1) support one another in their artistic efforts, (2) hold their own exhibitions and (3) cause discomfort to the Art Establishment.

    Movements are relatively short-lived things in Art History. For whatever reason (mission accomplished, boredom, personality clashes, etc.), artists tend to hang together for months or years and then drift apart. (I think this has much to do with the solitary nature of being an artist, but that’s just my opinion.) Additionally, movements don’t seem to happen as frequently in contemporary times as they used to. Be that as it may, as one traverses Art History one sees a fair amount of movements, so it’s good to know what it meant, at least.

In sum, just know that era, period and movement all stand for “certain amounts of elapsed time, within which artistic characteristics were shared.” This is the most important point. People like me (and, possibly, you) lack the credentials to be in charge of assigning these terms, and so may be more happy taking others’ words for things. After all, Art History isn’t Rocket Science, and life is full of other, more important stress factors.

via about art history